Click here to read this article in English
Fra CSR til varig forandring - en serie i syv afsnit
Dette interview med Paul Klein er første kapitel i vores serie om, hvordan virksomheder kan skabe reel og varig social forandring gennem jeres CSR-indsatser.
Serien bygger på bogen ”Change for Good – An Action-Oriented Approach for Businesses to Benefit from Solving the World’s Most Urgent Social Problems” af Paul Klein.
Serien består af følgende artikler:
1. Canadisk CSR-guru: Drop lightudgaven af ansvarlighed, og skab varig social forandring i stedet
2. Vil I skabe varig forandring? Her er 9 vigtige spørgsmål at tage stilling til
3. The Impakt Model: Sådan finder I jeres vej mod varig forandring
4. Forandringens byggeklodser – de syv principper i Change for Good
5. God CSR starter hos medarbejderne. Sådan får I dem med
6. Kan en skarp CSR-profil skade jeres omdømme? Tjek risikoen her
7. Virksomhedsguide: Sådan går I fra snak om social forandring til handling
Paul Klein havde brug for en ny vinterjakke. Han undersøgte markedet grundigt. Og til sidst havde han snævret valget ind til to mærker: det bæredygtige canadiske brand MEC og Patagonia.
På sidstnævntes hjemmeside blev han mødt af en opfordring: ”Alt, hvad du køber, påvirker vores planet. Køb mindre. Køb brugt. Og køb fra virksomheder, der tager vare på mennesker og planeten.”
Det gjorde indtryk på Paul Klein.
”Det virker utrolig stærkt, når et firma som Patagonia siger, at man nøje skal overveje, om man har brug for en ny jakke, før man køber noget af dem,” siger han.
Budskabet forekommer ikke umiddelbart at være i Patagonias egeninteresse. Men i virkeligheden er det udtryk for god forretningssans, mener Paul Klein.
”De skiller sig ud fra mængden og fremstår som ansvarlige ledere, man kan have tillid til,” siger han.
Paul Klein købte jakken fra Patagonia.
Stod det til Paul Klein, udviste alle virksomheder det lederskab, som Patagonia gør.
”Det er den position, alle selskaber bør indtage. Virksomheder bør udvise mod og forpligte sig på at skabe social forandring,” siger han.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: