Connect with us

Hvad søger du?

Artikel

Canadisk CSR-guru: Drop lightudgaven af ansvarlighed, og skab varig social forandring i stedet

Alt for meget CSR skaber få eller ingen varige resultater. Tiden er kommet, hvor virksomheder bør skabe reel forandring, lyder budskabet fra forfatteren til bogen “Change for Good”, Paul Klein.

Paul Klein undersøgte markedet grundigt og valgte en vinterjakke fra Patagonia. Firmaet overbeviste ham om, at det tager reelt ansvar for planeten og dens indbyggere. [Foto: Paul Klein]

Click here to read this article in English

Fra CSR til varig forandring - en serie i syv afsnit

Dette interview med Paul Klein er første kapitel i vores serie om, hvordan virksomheder kan skabe reel og varig social forandring gennem jeres CSR-indsatser.
Serien bygger på bogen ”Change for Good – An Action-Oriented Approach for Businesses to Benefit from Solving the World’s Most Urgent Social Problems” af Paul Klein.
Serien består af følgende artikler:

1. Canadisk CSR-guru: Drop lightudgaven af ansvarlighed, og skab varig social forandring i stedet
2. Vil I skabe varig forandring? Her er 9 vigtige spørgsmål at tage stilling til
3. The Impakt Model: Sådan finder I jeres vej mod varig forandring
4. Her er de 7 byggeklodser i Change for Good
5. God CSR starter hos medarbejderne. Sådan kommer I i gang
6. Kortlæg risikoen ved social forandring
7. 7 skridt når I vil gå fra snak til handling

Paul Klein havde brug for en ny vinterjakke. Han undersøgte markedet grundigt. Og til sidst havde han snævret valget ind til to mærker: det bæredygtige canadiske brand MEC og Patagonia.

På sidstnævntes hjemmeside blev han mødt af en opfordring: ”Alt, hvad du køber, påvirker vores planet. Køb mindre. Køb brugt. Og køb fra virksomheder, der tager vare på mennesker og planeten.”

Det gjorde indtryk på Paul Klein.

”Det virker utrolig stærkt, når et firma som Patagonia siger, at man nøje skal overveje, om man har brug for en ny jakke, før man køber noget af dem,” siger han.

Budskabet forekommer ikke umiddelbart at være i Patagonias egeninteresse. Men i virkeligheden er det udtryk for god forretningssans, mener Paul Klein.

”De skiller sig ud fra mængden og fremstår som ansvarlige ledere, man kan have tillid til,” siger han.

Paul Klein købte jakken fra Patagonia.

Stod det til Paul Klein, udviste alle virksomheder det lederskab, som Patagonia gør.

”Det er den position, alle selskaber bør indtage. Virksomheder bør udvise mod og forpligte sig på at skabe social forandring,” siger han.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Artikel

Impact Insider skal hjælpe organisationer, virksomheder, fonde, investorer og offentlige institutioner med at finde ud af, hvordan de bedst gør gavn for samfundet –...

Inspiration

Socialt iværksætteri er noget af det mest meningsfulde, man kan foretage sig, og rammevilkårene er overordnet gode. Men der mangler sparring om bæredygtige forretningsmodeller,...

Artikel

Innovation er som en bibelsk plage, der fejer hen over organisationerne, mener professor ved Stanford Universitet Christian Seelos. Et vist mål af innovation er...

Inspiration

Foreningen FISKEN vil gerne måle, hvilken forskel den sociale organisations værested gør for brugerne. Men hvordan kan man det uden at spolere det fristed,...

Copyright © Impact Insider