Connect with us

Hvad søger du?

Inspiration

Sådan hjælper skolebørn muslimske kvinder til økonomisk frihed

Fire skolebørn har bygget en e-handelsplatform, hvor kvinder i Pakistans udkant kan sælge hjemmelavede produkter til forbrugere i hele landet. Det er et af flere resultater i et undervisningsprogram i socialt entreprenørskab.

Fatima, Shams, Nazeem og Najum vandt 3.000 pund for deres ide til Sell Hunza i Pakistan Enterprise Challenge. [Foto: SEED Ventures]

Click here to read the article in English

Var det noget med en mandelolie til 30 kroner? Eller et sæt balinesisk inspirerede øreringe til 17 kroner? Eller hvad med et halvt kilo tørrede abrikoser til 11,50?

På Sell Hunza kan du købe lokalt producerede varer fra den fjerntliggende Hunzadal i det nordøstlige hjørne af Pakistan, 600 kilometer fra hovedstaden Islamabad.

E-handelsplatformen er lavet af fire skoleelever som en del af Enterprise Challenge Pakistan – et entreprenørskabsprogram, der giver eleverne de basale færdigheder, der skal til for at blive sociale entreprenører.

”Vi ønsker, at børnene skal forstå, at uanset om de vælger at blive ingeniør, læge eller advokat, kan de også være iværksætter. Og de kan gøre en social forskel igennem deres iværksætteri,” siger Mariyam Toor. Hun er ansvarlig for programmet, der drives af SEED Ventures, som investerer i sociale virksomheder og opbygningen af socialt entreprenørskab i Pakistan.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Alternativ

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Overblik

Social og grøn impact kan gå hånd i hånd. Det demonstrerer to cateringvirksomheder, som vi kigger nærmere på i Ugens Impact, hvor vi også...

Artikel

Kantine-frokost- og cateringbranchen kan bidrage til en bæredygtig verden i højere grad, end den gør i dag. Mød to virksomheder, der arbejder på at...

Artikel

Efter konkursen sidste år strømmer øllet igen ud af hanerne hos People Like Us. Stifteren Lars Carlsen vil arbejde på at opskalere og udbrede...

Artikel

Danmark har kun knap to procent vild natur. Det er uhyggeligt, mener Aviaja Riemann-Andersen. Mød medstifter og direktør i virksomheden Agrain i denne uges...

Copyright © Impact Insider