Connect with us

Hvad søger du?

Inspiration

Råt & Godt vil gerne måle sin fulde impact – men hvordan kommer man hele vejen rundt?

Den socialøkonomiske virksomhed Råt & Godt vil gerne vise omverdenen, hvilken social og miljømæssig forskel den gør. Men hvordan konstruerer man en måling, der får det hele med – inklusive de faktorer, der er svære at måle og veje?

Hos Råt & Godt kommer de unge i en slags mesterlære og får en fast kontaktperson, som støtter dem i deres faglige og personlige udvikling. [Foto: Råt & Godt]

”Fordi mennesker og materialer fortjener en chance til.”

Med den slagsætning indrammer den socialøkonomiske virksomhed Råt & Godt i Aalborg hele hjertet i sit virke.

Sætningen er både rammende og fyndig. Det tror jeg, de fleste kan blive enige om. Alligevel har Råt & Godt et hjertesuk.

For hvis virksomheden vil være specifik om, hvilken samfundsgavn den gør – og det vil den – så kommer den til kort. Råt & Godt mangler simpelthen præcise data for sin impact. Og det frustrerer Theresa Hansen og Pernille Møller.

”Vi vil gerne lave så god en indsats som muligt. Derfor er det vigtigt for os at måle, så vi ikke kun baserer os på intuition. Og samtidig er det vigtigt for os at vise over for donorer og kommuner, hvad der virker. For det bliver vi hele tiden målt på,” siger Theresa Hansen, som er fundraiser og udviklingskonsulent i Råt & Godt.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »


Har du allerede abonnement? Log ind her:

1 kommentar

Mere du kan læse:

Overblik

Uanset hvad din virksomhed beskæftiger sig med, og hvor i verden den opererer, kan vi lægge en plan, der gør den bæredygtig. Det lover...

Artikel

Med brug af kunstig intelligens har tech-firmaet SpectrEco analyseret 77 brancher og forbundet dem til alle krav og standarder om ESG og bæredygtighed i...

Viden udefra

Forsikringsprodukter kan forekomme kedelige, men de er i deres essens designet til at gøre gavn. Tænk formål og mening ind i nye produkter, og...

Insiderviden

Du ser dem måske ikke, men de er der alligevel. De usynlige medspillere. Støtteorganisationerne. Uden dem havde mange organisationer og virksomheder skabt dårligere resultater....


Foreningen Impact Insider
Lygten 39
2400 København NV
CVR: 42681709


Ansv. Chefredaktør
Carsten Terp
Tlf: 7195 9295
carsten@impactinsider.dk


Copyright © Impact Insider