Connect with us

Hvad søger du?

Artikel

PlanBørnefonden i voldsom vækst: Impact er kernen i vores forretning

Kriserne i verden er blevet mere komplekse og kræver mere end nogensinde at løse. Det kalder på toptrimmede ngo’er, som kan indgå i store partnerskaber med virksomheder, fonde og myndigheder, mener Plan Børnefonden. Og i det game er det afgørende, at man er i stand til at skabe, dokumentere og kommunikere konkret impact.

Adissa har deltaget i et af PlanBørnefondens programmer i Vestafrika og har i dag sin egen frisørsalon. [Foto: PlanBørnefonden]

“Hvorfor er der ingen gazellepriser for ngo’er?”

Spørgsmålet er lige så overraskende, som det er åbenlyst. For hvorfor skal ngo’er hædres for omsætningsvækst på samme måde som virksomheder, kunne man spørge. Og med lige så god ret: Hvorfor skal de ikke?

“At drive en stor nonprofitorganisation kræver en høj grad af professionalisme, økonomistyring og forretningsudvikling. Der er en fordom om, at velgørenhed rimer på amatørisme. Og det vil jeg gerne understrege, at det bestemt ikke gør”, siger Dorthe Petersen, CEO i udviklingsorganisationen PlanBørnefonden.

Siden hun kom til i forlængelse af fusionen mellem Plan Danmark og Børnefonden for fem år siden, er organisationen vokset voldsomt. Fra en omsætning på 270 millioner kroner i 2018/19 til 475 millioner i seneste regnskabsår. Fra 63 ansatte i gennemsnit til 98. I dag er PlanBørnefonden Danmarks sjettestørste udviklingsorganisation.  

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »


Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Overblik

Når krisen rammer, kan den rette hjælp fra pårørende være afgørende for en god pleje og en effektiv genoptræning. Men får de plads til...

Artikel

Pårørende løfter mange opgaver, når krisen rammer én af deres nærmeste. Og har man ikke en forstående og fleksibel arbejdsplads i den situation, kan...

Artikel

Hvordan forener vi formål og forretning? Det var spørgsmålet på torsdagens åbne redaktionsmøde.

Insiderviden

Who wants to live forever, sang Freddie Mercury i sin tid. Og det vil mange fonde. Men de kan få større impact ud af...


Foreningen Impact Insider
Lygten 39
2400 København NV
CVR: 42681709


Ansv. Chefredaktør
Carsten Terp
Tlf: 7195 9295
carsten@impactinsider.dk


Copyright © Impact Insider

Discover more from Impact Insider

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading