Hej Insider
Vi har vidst det længe: Diversitet og inklusion er godt for bundlinjen – faktisk ligegyldigt hvilken bundlinje vi snakker om.
Undersøgelser fra Boston Consulting Group viser, at virksomheder, der tager diversitet seriøst, har lettere ved at tiltrække og fastholde talent.
ACCA konkluderer, at diverst sammensatte bestyrelser træffer bedre beslutninger.
McKinsey har fundet et klart link mellem diversitet på køn og etnicitet og virksomheders profitabilitet og aktionærværdi.
Og et finsk studie viser, at inklusion af LGBT+personer øger indtjeningen og markedsværdien.
Så hvorfor er det, at vi stadig ser en udpræget monokultur i toppen af vores organisationer og virksomheder?
Vi har ikke hele svaret. Men en del skyldes uden tvivl, at det er svært at lave om på en kultur, der har haft årtier til at størkne. Når først beton er hærdet, er den ikke lige til at omforme.
Men selv om det er svært, skal det gøres. Og tiden er inde. Som samfund har vi ikke råd til at spilde alle de ressourcer, der besiddes af mennesker, som ikke lige ligner normaldanskeren. Der er simpelthen for meget værdiskabelse, samfundet går glip af.
Og så er der det moralske argument: Vi kan ikke være bekendt at lukke en stor del af befolkningen ude fra vores vigtigste fællesskaber.
Så uanset hvordan vi vender og drejer det, skal vi åbne vores virksomheder og vores organisationer, vores samtaler og vores sind. For mennesker af forskellig etnicitet. Mennesker af forskellige køn. Mennesker med fysiske og mentale handicap. Kort sagt: for alle.
Og vi skal gøre det nu.
Med de ord, velkommen til det ugentlige overblik fra Impact Insider – mediet, der utrætteligt undersøger, hvordan vi kan skabe mest mulig effekt for de penge, vi bruger på at løse problemer i samfundet.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her:
