Connect with us

Hvad søger du?

Viden udefra

Klumme: Kan du skabe impact, når din leder er verdensfjern?

Ledere og medarbejdere er langtfra enige om, hvor bæredygtige danske virksomheder er. Så hvordan får du din leder til at hæve ambitionerne? Det giver Jesper Dalgaard Pøhler et bud på i denne klumme.

"Jeg har bidt mærke i, at én af de helt store udfordringer for bæredygtighedsdagsordenen er, at alle siger det rigtige, men mange gør det forkerte," skriver Jesper Dalgaard Pøhler. [Foto: JumpStory]

Af Jesper Dalgaard Pøhler

Til Børsen Bæredygtig Summit for nylig var flere hundrede ledere fra de største danske virksomheder samlet til et program med topledere, iværksættere og forskere, som alle kæmper for klimaet.

Men der var også en opsang til danske ledere. En undersøgelse fra Børsen viser nemlig, at 92 procent af de danske ledere mener, at deres virksomhed har mere fokus på bæredygtighed end andre virksomheder i branchen. Det er kun 62 procent af medarbejderne enige i.

Undersøgelsen viser også, at 45 procent af lederne mener, at størstedelen af de ansatte kender til virksomhedens bæredygtige tiltag, mens blot 12 procent af medarbejderne er af samme overbevisning.

Så: Er lederne verdensfjerne? Jeg har bidt mærke i, at én af de helt store udfordringer for bæredygtighedsdagsordenen er, at alle siger det rigtige, men mange gør det forkerte.

For nogle år siden var udfordringen at få folk til at lytte og købe ind på sagen. Den udfordring er der ikke mere. Alle ved, at de skal mene noget om både klima, trivsel og ligestilling, og de ved også, hvad de skal mene. Knap så mange ved, hvad de skal gøre, og måske er der også en hel del, der tror, de gør nok, selv om det langt fra er tilfældet.

Det gør det langt sværere at tage snakken med din leder, for hvis hun eller han mener, at der er en tilstrækkeligt ambitiøs strategi, tror, at du kender den, og mener, at I er langt længere fremme end jeres konkurrenter, så er der ingen incitamenter til at gøre noget anderledes.

Så hvad gør du? Du hjælper din leder og laver en minianalyse!

Ledere er ikke verdensfjerne, men udfordrede

Lederrollen er svær. De er konstant helte eller skurke og bliver tilskrevet ansvaret for stort som småt. Desuden er jobbet ofte på spil, og mange ledere bliver vurderet næsten udelukkende på økonomiske resultater. Det giver ikke megen plads til at prioritere bæredygtighed, så der er brug for din hjælp.

Den første ting, du kan gøre, er at præsentere de gode eksempler.

Jesper Dalgaard Pøhler, bæredygtighedskonsulent

En undersøgelse fra 2019 peger på, at ledere afstår fra at handle på verdensmålene, fordi de savner viden om emnet, konkrete råd og værktøjer samt gode eksempler på, hvad andre har gjort. De oplysninger fandtes i 2019, og de findes stadig.

Så den første ting, du kan gøre, er at præsentere de gode eksempler.

Fortæl, at Chr. Hansens bæredygtighedsstrategi bringer dem på linje med Paris-aftalens mål, og at de har tilmeldt sig Science Based Targets.

Science Based Targets er en videnskabelig tilgang til bæredygtighedsarbejdet. De er også et godt værn mod fuldstændig tilfældige bæredygtighedsstrategier, der kan være lavet med de bedste intentioner, men som rammer helt skævt, fordi de er baseret på resultatet af tre menneskers brainstorm og den bog, Daniella læste i sin sommerferie.

Du kan også fortælle din leder, at flere virksomheder har indført ordninger, der belønner bæredygtighed i topledelsen som en modvægt til effektiviseringskrav og traditionelle KPI’er.

Cirka fire ud af ti af de største virksomheder i Danmark har i dag inddraget bæredygtighedsmål som CO2 , miljø og diversitet som en del af målene i incitamentsprogrammerne for topledelsen.

Endelig kan du fortælle om de virksomheder, som eksperimenterer med mindfulness, der giver medarbejderne lov til at stoppe op i løbet af dagen, trække vejret og lære om taknemmelighed, opmærksomhed og nærvær.

Det er nok ikke helt dumt, og vi hylder de modige organisationer og virksomheder, der tør eksperimentere med nye arbejdsformer, vaner og tillid i forsøget på at skabe en mere bæredygtig verden. Hvis du kan få din leder med på den, kan I også blive sådan en organisation!

3 ting, du kan gøre nu

Det er dog ikke kun din leders ansvar at gøre jeres arbejdsplads mere bæredygtig. Så her til sidst får du tre konkrete råd til at gribe i egen barm:

For det første: Når du møder på arbejde i morgen, så prøv at lægge mærke til dine vaner i løbet af dagen (det er svært, så du kan eventuelt alliere dig med en kollega eller sørge for at skrive ned undervejs, så du ikke glemmer det). Find én vane, som du vil bruge resten af ugen på at forbedre. Husk at tage dig tid til at finde ud af, hvorfor det er vigtigt for dig at ændre den.

For det andet kan du i løbet af de næste tre uger holde øje med nogle af de ting, I gør på arbejdspladsen, som kunne gøres bedre. Til sidst identificerer du de tre vigtigste ting at få gjort noget ved og finder ud af, hvad der er det nemmeste første skridt mod at ændre praksis (eksempelvis at skifte printerindstillinger, spise vegetarisk én dag om ugen med dit team eller cykle til næste kundemøde).

For det tredje så kan du booke et møde med din nærmeste leder, når de tre uger er gået, og præsentere din lille analyse. Spørg din leder om hun eller han har lyst til at hjælpe dig og dit team med at nå ét af målene i år. Mon ikke, du får et ja?

På den måde kan du hjælpe med at bringe virkeligheden tættere på din leders opfattelse af jeres bæredygtighedsindsats.


Jesper Dalgaard Pøhler er selvstændig bæredygtighedskonsulent og har sammen med Connie Svabo skrevet bogen “Lev bæredygtigt. Kom nu. Du kan godt!”
Jesper er filosof og kommunikatør af uddannelse og medlem af henholdsvis bestyrelse og advisory board i organisationerne Sustainable Change Makers og Positive Impact. Han laver desuden en række podcasts om ledelse og bæredygtighed.
“Lev bæredygtigt. Kom nu. Du kan godt!” udkommer på forlaget Content Publishing den 28. september.


Tak fordi du læser Impact Insider. Som samfundsiværksætter eller investor ved du, at kvalitet ikke er gratis. Vi er afhængige af, at abonnenter betaler for vores journalistik. Så hvis du synes, det er værd at have et uafhængigt specialmedie, der konstant jagter de bedste og mest effektive løsninger på samfundsproblemer, kan du tegne abonnement her.

Mere du kan læse:

Artikel

Impact Insider skal hjælpe organisationer, virksomheder, fonde, investorer og offentlige institutioner med at finde ud af, hvordan de bedst gør gavn for samfundet –...

Inspiration

Socialt iværksætteri er noget af det mest meningsfulde, man kan foretage sig, og rammevilkårene er overordnet gode. Men der mangler sparring om bæredygtige forretningsmodeller,...

Artikel

Innovation er som en bibelsk plage, der fejer hen over organisationerne, mener professor ved Stanford Universitet Christian Seelos. Et vist mål af innovation er...

Inspiration

Foreningen FISKEN vil gerne måle, hvilken forskel den sociale organisations værested gør for brugerne. Men hvordan kan man det uden at spolere det fristed,...

Copyright © Impact Insider