Af Camilla Dolberg Schmidt
Faktorernes orden – jeg husker det fra min studietid – hvad er afhængigt af hvad? Eller i den mere folkekære version: Hvad kom først: hønen eller ægget?
Det cirkulære i livet har til alle tider sat menneskeheden på prøve. Vi vil så gerne have, at alt er lineært: tid, udvikling, forandring. Evig fremgang.
Problemet med det er, at det lineære forudsætter alvidenhed. Der er ingen læring i det lineære. Læringen ligger i det cirkulære – i erfaringens indflydelse på det næste skridt i livet. Læring, som har potentialet til at skabe bedre mennesker – og samfund.
Som økonom er jeg vant til at sætte spørgsmål ved faktorernes orden. Fører job og uddannelse til trivsel? Eller er det trivsel, der gør, at man kommer i job eller uddannelse?
Måske er begge dele rigtigt? Måske endda supplerende?
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: