Fra CSR til varig forandring – en serie i syv afsnit
Dette er sjette kapitel i vores serie om, hvordan virksomheder kan skabe reel og varig social forandring gennem jeres CSR-indsatser.
Serien bygger på bogen ”Change for Good – An Action-Oriented Approach for Businesses to Benefit from Solving the World’s Most Urgent Social Problems” af Paul Klein.
Serien består af følgende artikler:
1. Canadisk CSR-guru: Drop lightudgaven af ansvarlighed, og skab varig social forandring i stedet
2. Vil I skabe varig forandring? Her er 9 vigtige spørgsmål at tage stilling til
3. The Impakt Model: Sådan finder I jeres vej mod varig forandring
4. Forandringens byggeklodser – de syv principper i Change for Good
5. God CSR starter hos medarbejderne. Sådan får I dem med
6. Kan en skarp CSR-profil skade jeres omdømme? Tjek risikoen her
7. Virksomhedsguide: Sådan går I fra snak om social forandring til handling
Click here to read the article in English
Der er de gode virksomheder og de onde virksomheder. Og så er der dem midt imellem. De sidste er langt de fleste. Og de har et kolossalt potentiale for at skabe social forandring.
Indrømmet, det er en lidt fortegnet indgang. Men helt skæv er den ikke.
Kigger man på Grow Ensembles årlige liste over de ti mest socialt ansvarlige virksomheder i verden, finder man år efter år selskaber som Patagonia, TOMS Shoes, Warby Parker, Dr. Bronner’s og Ben & Jerrys.
Og i den modsatte ende af godhedsskalaen dominerer erhvervslivets vaneforbrydere som Amazon, Facebook, Uber og Apple toppen af Slate’s Evil List.
Det er yderpunkterne og dem, man snakker om. Men langt størsteparten af alle selskaber i verden padler rundt et sted imellem de to positioner, lyder budskabet fra den canadiske ekspert i CSR og social forandring, Paul Klein.
De gør jævnligt ting, der gavner verden, men samtidig har de uansvarlige og måske endda skadelige aktiviteter. Der er simpelthen ikke konsistens i deres tilgang til omgivelserne.
Men hvis de får sat struktur på deres arbejde med samfundsansvar, kan de gøre en kæmpe social forskel. Til gavn for verden og dem selv.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: