Connect with us

Hvad søger du?

Værktøjer

Kan en skarp CSR-profil skade jeres omdømme? Tjek risikoen her

Det kan føles utrygt og risikofyldt for en virksomhed at indtage en for tydelig rolle som social forandringsagent. Men hvad er den reelle risiko? Det gennemgår vi her sammen med den canadiske ekspert i social forandring, Paul Klein.

Det kan opleves som meget risikofyldt som virksomhed at indtage en skarp social position. Men hvor stor er risikoen egentlig, og hvor ligger den? [Foto: JumpStory]
Fra CSR til varig forandring – en serie i syv afsnit

Dette er sjette kapitel i vores serie om, hvordan virksomheder kan skabe reel og varig social forandring gennem jeres CSR-indsatser.

Serien bygger på bogen ”Change for Good – An Action-Oriented Approach for Businesses to Benefit from Solving the World’s Most Urgent Social Problems” af Paul Klein.

Serien består af følgende artikler:

1. Canadisk CSR-guru: Drop lightudgaven af ansvarlighed, og skab varig social forandring i stedet
2. Vil I skabe varig forandring? Her er 9 vigtige spørgsmål at tage stilling til
3. The Impakt Model: Sådan finder I jeres vej mod varig forandring
4. Forandringens byggeklodser – de syv principper i Change for Good
5. God CSR starter hos medarbejderne. Sådan får I dem med
6. Kan en skarp CSR-profil skade jeres omdømme? Tjek risikoen her
7. Virksomhedsguide: Sådan går I fra snak om social forandring til handling

Click here to read the article in English

Der er de gode virksomheder og de onde virksomheder. Og så er der dem midt imellem. De sidste er langt de fleste. Og de har et kolossalt potentiale for at skabe social forandring.

Indrømmet, det er en lidt fortegnet indgang. Men helt skæv er den ikke.

Kigger man på Grow Ensembles årlige liste over de ti mest socialt ansvarlige virksomheder i verden, finder man år efter år selskaber som Patagonia, TOMS Shoes, Warby Parker, Dr. Bronner’s og Ben & Jerrys.

Og i den modsatte ende af godhedsskalaen dominerer erhvervslivets vaneforbrydere som Amazon, Facebook, Uber og Apple toppen af Slate’s Evil List.

Det er yderpunkterne og dem, man snakker om. Men langt størsteparten af alle selskaber i verden padler rundt et sted imellem de to positioner, lyder budskabet fra den canadiske ekspert i CSR og social forandring, Paul Klein.

De gør jævnligt ting, der gavner verden, men samtidig har de uansvarlige og måske endda skadelige aktiviteter. Der er simpelthen ikke konsistens i deres tilgang til omgivelserne.

Men hvis de får sat struktur på deres arbejde med samfundsansvar, kan de gøre en kæmpe social forskel. Til gavn for verden og dem selv.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »


Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Overblik

Uanset hvad din virksomhed beskæftiger sig med, og hvor i verden den opererer, kan vi lægge en plan, der gør den bæredygtig. Det lover...

Artikel

Med brug af kunstig intelligens har tech-firmaet SpectrEco analyseret 77 brancher og forbundet dem til alle krav og standarder om ESG og bæredygtighed i...

Viden udefra

Forsikringsprodukter kan forekomme kedelige, men de er i deres essens designet til at gøre gavn. Tænk formål og mening ind i nye produkter, og...

Insiderviden

Du ser dem måske ikke, men de er der alligevel. De usynlige medspillere. Støtteorganisationerne. Uden dem havde mange organisationer og virksomheder skabt dårligere resultater....


Foreningen Impact Insider
Lygten 39
2400 København NV
CVR: 42681709


Ansv. Chefredaktør
Carsten Terp
Tlf: 7195 9295
carsten@impactinsider.dk


Copyright © Impact Insider