Connect with us

Hvad søger du?

Artikel

I vil mødes, inspireres og tale samme sprog

Fysiske arrangementer, inspirerende artikler om virksomme indsatser og et fælles sprog for impact. Det stod højest på ønskelisten hos deltagerne ved lanceringen af Impact Insider.

Deltagere ved lanceringskonferencen i færd med at formulere ønsker til Impact Insider. [Foto: Thomas Sjørup]

”Vi har ikke brug for flere nyhedsbreve. Vi har brug for at mødes fysisk.”

Lidt firkantet, måske, men ikke desto mindre et fuldstændig umisforståeligt signal fra en af deltagerne ved Impact Insiders lanceringskonference.

Ved konferencen uddelte vi navneskilte. Og på bagsiden kunne man skrive, hvilke udfordringer man har med impact, og hvordan Impact Insider kan hjælpe. Det var der mange, der gjorde. Vi har samlet et udvalg af udfordringer og ønsker i et galleri, som du kan bladre dig igennem her.

Jeg har læst alle deltagernes hjertesuk og opfordringer igennem. Og der er virkelig mange interessante betragtninger. Tre ting stikker særligt ud:

  • I vil gerne mødes fysisk og blive klogere sammen
  • I vil gerne læse inspirerende artikler om organisationer, der skaber impact
  • I vil gerne tale samme sprog

Det er modtaget. Vi sætter i værk.

1. I vil lære af hinanden

Fysiske events har længe stået og blinket på vores radar.

I efteråret sendte vi en survey ud blandt modtagerne af Impact Insiders nyhedsbrev. Og hele 72 procent af respondenterne svarede, at de gerne ville deltage i fysiske arrangementer.

Det er i klokkeren samklang med en af konklusionerne i den kortlægning af samfundsiværksætteri, som Akademiet for Social Innovation har foretaget sammen med Ashoka Nordic og Reach For Change.

”Samfundsiværksættere efterspørger fællesskaber, sparring og adgang til kompetencer, der kan hjælpe dem med at opbygge deres organisationer og styrke dem i udførelsen af deres idéer,” står der i kortlægningen, som også konkluderer, at der mangler mødesteder og infrastruktur, som bedre faciliterer udvekslingen af ressourcer og samarbejde.

At udvikle effektfulde indsatser og få dem finansieret er brølende, hamrende svært. Og I tragter helt åbenlyst efter mødesteder, hvor I kan vende jeres udfordringer og lære af hinanden. Samtidig efterspørger I viden om, hvordan man driver og leder organisationer af jeres art.

Vi hører jer. Og vi er gået i gang med at udvikle et koncept, der rummer flere slags fysiske arrangementer med forskellige formål.

Der vil komme åbne redaktionsmøder, hvor I kan spille jeres viden ind i vores journalistik og hjælpe os med at lave så relevante og vedkommende historier som overhovedet muligt.

Der vil også komme værktøjsorienterede møder, hvor vi inviterer eksperter til at hjælpe jer med at udvikle jeres organisationer og indsatser.

Og så arbejder vi også på at lave et antal større, tilbagevendende begivenheder om større temaer.

Arrangementerne bliver forskellige, og indholdet bliver varieret. Men fælles for arrangementerne er, at de skal styrke samspillet mellem jer og dermed gøre hele økosystemet stærkere.

2. I vil inspireres

”Hjælp de små organisationer/registrerede socialøkonomiske virksomheder i den tredje sektor med at vise, hvor vigtigt et arbejde de udfører!”

Sådan skrev en konferencedeltager. Og dermed gav hun udtryk for noget, som flere andre også slår ned på. Der er simpelthen brug for at få udbredt kendskabet til det arbejde, der gøres – både af ngo’er, virksomheder, kommuner og andre offentlige instanser – og i særdeleshed at få udbredt kendskabet til de virkningsfulde indsatser.

Det handler om flere ting: Anerkendelse af indsatser, hvis betydning undervurderes. Indtænkning af indsatserne i planerne for udvikling af vores samfund. Og så om inspiration. At de gode ideer kan spredes og få større effekt, når andre har mulighed for at få øje på dem.

Den er vi også med på. Faktisk rykker vi på den med det samme. Jeg vil gerne opfordre jer til at spamme mig med jeres viden om små og store organisationer, profit eller non-profit, som laver inspirerende, anerkendelsesværdige, værdiskabende indsatser, omverdenen bør kende til. Send mig en mail på carsten@impactinsider.dk

3. I vil forstå hinanden

”Begrebsforvirring”. ”Færre buzzwords”. “Hjælpe med at finde et fælles sprog for impact”.

Tænk hvis man bare kunne stoppe en lille babelfisk i øret og øjeblikkelig forstå, hvad der menes, når talen går på impact.

Sådan er det imidlertid ikke. Derfor kredser mange af kommentarerne fra lanceringskonferencen omkring det at skabe et fælles sprog for impact.

Og det forstår jeg virkelig godt. Det er en kæmpe udfordring for en ngo at sætte sig ind i, hvordan én fond fortolker impact for derefter ved sin næste fondsansøgning at skulle skrive sig ind i en anden fonds forståelse af begrebet.

Hvornår har man skabt impact? Når man har mindsket en negativ påvirkning af planeten, eller når man har skabt en netto positiv påvirkning. Skal man være regenerativ for at kunne tale om sin impact?

Og så er der en myriade af underliggende begreber, der ikke ligefrem gør opgaven lettere.

På dette punkt afhænger vores bidrag meget af jer. Det er min overbevisning, at sproget vil blive dannet i takt med, at vi taler det.

Vi har til hensigt at skabe en kontinuerlig samtale om impact. Og vi vil insistere på at holde snakken i så jordnært et sprog, som vi overhovedet evner.

Og så håber vi, at samtalen over tid vil skabe en begrebsafklaring, en fælles forståelse og et sprog, der ikke kræver årelang uddannelse, før man kan tale det.

Hvad vil I ellers have?

Foruden de tre ovenstående ting har I en række ønsker, som vi vil forsøge at opfylde, så godt vi kan. Der er noget, som handler om at blive skarpere på, hvordan man måler impact. Så er der noget, som handler om at få de store, institutionelle aktører med ombord.

I vil gerne have podcast. Det vil vi også gerne, kan jeg afsløre. Og så vil I gerne have hjælp til at udvikle forretningsmodeller og til at finde andre at skabe impact sammen med.

Alt det – og mere til – er skrevet på vores huskeliste. Det vil vi have med os i vores journalistik. Og skulle vi glemme det, er jeg ret sikker på, at I vil huske os på det. Ikke sandt?

Mere du kan læse:

Artikel

Impact Insider skal hjælpe organisationer, virksomheder, fonde, investorer og offentlige institutioner med at finde ud af, hvordan de bedst gør gavn for samfundet –...

Inspiration

Socialt iværksætteri er noget af det mest meningsfulde, man kan foretage sig, og rammevilkårene er overordnet gode. Men der mangler sparring om bæredygtige forretningsmodeller,...

Artikel

Innovation er som en bibelsk plage, der fejer hen over organisationerne, mener professor ved Stanford Universitet Christian Seelos. Et vist mål af innovation er...

Inspiration

Foreningen FISKEN vil gerne måle, hvilken forskel den sociale organisations værested gør for brugerne. Men hvordan kan man det uden at spolere det fristed,...

Copyright © Impact Insider