Connect with us

Hvad søger du?

Tidligere udsendte nyhedsbreve

Velkommen i arkivet. Har vi engang skrevet noget, du vil genlæse, eller er du en ny insider, som gerne vil have historikken med?

For at give dig så meget som muligt ud af dine abonnementskroner har vi her samlet alle de nyhedsbreve, vi har udgivet, siden vi lagde fra land 30. august 2021.

Dette er vores nyhedsbrevsunivers, der konstant udvider sig. Her finder du alle vores anbefalinger af nyttige værktøjer, indsigtsfulde artikler og rapporter og tankevækkende podcasts fra hele verden samt vores egne guldkorn og genistreger (og ja, også vores fejl og fadæser).

Læs løs. God fornøjelse. 

✉️ Har vi den stat, vi fortjener?

Mariana Mazzucatos entreprenørstat er proaktiv. Den udvælger samfundsproblemer, som den investerer tungt i at løse. Den inddrager. Den innoverer. Og den investerer. Og så evaluerer den naturligvis løbende sine resultater.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 9. august 2022


✉️ Er denne mand en impostor?

Shaun Russell er af den faste overbevisning, at vi har fat i noget her i Skandinavien. Vi har en samfundsmodel, som virker. Og hvis vi kan få den opskaleret og udbredt til resten af verden, vil det gøre en kolossal forskel. Socialt og miljømæssigt.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 21. juni 2022


✉️ Hvad er værdien af en kop kaffe?

Hvad god kaffe end betyder for mig, er det intet imod, hvad den har gjort for Hebba. For mig er en god kop kaffe en nydelse, der løfter min dag. For Hebba er det meget mere. For hende blev kaffen en portal tilbage til livet.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 14. juni 2022


✉️ Er Pedro skør?

Benefit corporations er, siger Pedro, trojanske heste, der infiltrerer erhvervslivet og viser, hvordan forretning kan og skal drives. Med respekt for natur, mennesker og lokalsamfundet. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 7. juni 2022

✉️ Hvorfor er det hele bare så ufedt i Randers?

Når medierne helt berettiget og legitimt rejser forfærdelige sager som den om Rasmus, vil det klæde os at tælle til ti, før vi affyrer vores håndvåben. For måske er det ikke det hele, der er så ufedt i Randers. Trods alt.

Læs nyhedsbrevet | Udsendt 31. maj 2022


✉️ Når du ser et stjerneskud…

For nylig så jeg et stjerneskud.
 
I et kort magisk øjeblik blev et udsnit af den mørke aftenhimmel lyst op. Og så var det væk. Bagefter var jeg efterladt med følelsen af at have oplevet noget forunderligt og en tro på, at alt nok skal blive godt. Jeg ville gerne have givet andre del i magien. Men øjeblikket var forpasset. Lidt på samme måde har jeg det, når jeg oplever små, undselige indsatser, der gør en kæmpe forskel for nogle mennesker og deres omgivelser.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 24. maj 2022

✉️ Big Brother måler dig

Har du husket at kigge dig over skulderen?
Gør det hellere. Nu. For de holder øje med dig!
De overvåger dig. De monitorerer dig. De kontrollerer dig. Og de vil dig ikke noget godt!
Det her er, hvad rigtig mange mennesker hører, når du siger, at jeres organisation skal til at måle, hvad I laver. Og i nogle tilfælde har de faktisk ret.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 16. maj 2022

✉️ Hils på Den Mekaniske Tyrk

The Mechanical Turk var en spektakulær skakmaskine fra det 18. århundrede. Men det er en måde at teste nye produkter og processer. Og det er bare en af de metoder, Too Good To Go bruger til at teste markedets interesse.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 10. maj 2022


✉️ Utopia

For en måneds tid siden fik jeg en privat besked på min LinkedIn.

”Her er min utopi,” skrev Esther Nielsen. Jeg synes, Esthers henvendelse er interessant af flere årsager – blandt andet fordi vi har brug for flere utopier.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 3. maj 2022

✉️ Navnet er Bond. Cat Bond!

Nej, denne uges nyhedsbrev kommer hverken til at handle om en ny intergalaktisk superskurk eller en velekviperet efterretningsagent med dametække. Eller om katte for den sags skyld. Det handler om finansiel innovation.
 
En cat bond er et værdipapir, der hører til i forsikringssektoren. Og nu har det fundet vej ind i den humanitære sektor.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 25. april 2022

✉️ Parlez-vouz impact?

Sociale effektinvesteringer. EU-taxonomi. Outputs og outcomes. Og randomiserede kontrollerede forsøg.
 
Vi er gode til at fylde luften med begreber og fremmedord, der virker, som om de er designet til at koble udenforstående af.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 19. april 2022

✉️ Hej! Vil du have min brugte tandbørste?

Vil du have min tandbørste? Jeg har brugt den virkelig meget, og den er enormt god.
 
Hvis du siger nej til dette generøse tilbud, er du ligesom de fleste andre. For selv om vi alle sammen har brug for en tandbørste, vil vi helst have vores egen.
 
Sådan er det også med løsninger. Vi kan bedst lide vores egne.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 5. april 2022

✉️ Har I set skriften på væggen?

Jeg er ret pjattet med graffitien på billedet.

Den er malet på en bygning i København NV, og hver gang jeg ser den, studser jeg over, om det er et ordspil over return on investment, altså afkast, eller om kunstneren bare har fået det lille ord i midten af sætningen galt i halsen.

Uanset om det er det ene eller det andet, så er der noget næsten profetisk over at se teksten på en bygning i et hjørne af København med lave indkomster og massive sociale problemer.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 29. marts 2022

✉️ Kassetænkning for viderekomne

Jeg har forretningsmodeller på hjernen.

Det har jeg sådan set haft længe. For det at finde den rigtige forretningsmodel for Impact Insider har ikke været let. Det skal jo være en model, der både giver os penge i kassen og understøtter det formål, vi er sat i verden for.

Det har krævet, at jeg tænkte ud af boksen. Og når man gør det, konstruerer man som regel noget, der gør, at man bliver sværere at klikke på plads i eksisterende strukturer og rammer.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 22. marts 2022

✉️ Samtale med lederen af revolutionen

Hvad ville du spørge om, hvis du fik en time med Karl Marx?

Jeg gætter på, at du gerne ville vide, hvad han egentlig havde tænkt sig med den der revolution, hvordan den skulle foregå, og hvor på køreplanen vi befandt os.

Måske ville du også være nysgerrig på, om han nogensinde selv kom i tvivl. Både om sin egen overbevisning. Og om hvorvidt hans ideer ville blive ført ud i livet.

Det var i hvert fald den slags spørgsmål, der fyldte i mig, da jeg satte mig foran skærmen. Ikke for at tale med Karl Marx, selvfølgelig, men for at interviewe en af nutidens revolutionsledere, Sir Ronald Cohen.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 15. marts 2022

✉️ Ti klap på skulderen er bedre end et slag i ansigtet

Bliver du mødt med klap på skulderen eller slag i ansigtet?

Det er selvsagt afgørende for din chance for at lykkes med det, du har sat dig for.

Det slog mig (ja, undskyld), da jeg talte med Clara Dawe fra Akademiet for Social Innovation om denne kortlægning af samfundsiværksætteri i Danmark.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 8. marts 2022

✉️ Hvad har fisk og cykler med klimaet at gøre?

Hvornår på året ligger din Earth Overshoot Day?

Altså den dag på året, hvor du har brugt din andel af klodens ressourcer for et år?

Min ligger den 24. april. Så om mindre end to måneder går jeg i minus på min planetære konto. Det er lidt af en bummer.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 1. marts 2022

✉️ Velkommen til premieren på Impact Insider

Mange af jer har i flere måneder fulgt med i udviklingen af Danmarks første impactmedie. Og her til morgen kunne jeg omsider trykke send på det første officielle nyhedsbrev fra Impact Insider, fyldt med hjemmerullede artikler om det, vi virkelig brænder for. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 22. februar 2022

✉️ For enden af enhver rejse venter et nyt eventyr

Dette er som bekendt nyhedsbrevet, der tager jer med på rejsen mod lanceringen af Impact Insider, Danmarks første impactmedie. Dagens nyhedsbrev er det tyvende af slagsen, og det er også det sidste. I denne form, i hvert fald. For nu er rejsen slut. Næste gang du får rejsepost fra Impact Insider er, når vi går i luften. Og så er det med et nyhedsbrev fuld af hjemmeproducerede artikler, guides, inspiration og hele moletjavsen. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 12. februar 2022

✉️ Sneak peek: Sådan kommer Impact Insider til at se ud

Det er en beta-udgave, så tag det med forbehold. For eksempel ved vi godt, at det kunne være rart, hvis der skete noget, når man klikker på menupunkterne i topmenuen, ligesom det ser kvajet ud, at man ikke kan se link-teksten i den mørke boks, der ligger først i artiklerne. Den slags småting er vi i gang med at rette. Men det giver jer alligevel en fornemmelse af, hvad der er på vej. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 30. januar 2022

✉️ Hej Hykler!

I dag skal det handle om hykleri i medierne. Rettelse: I dag skal det handle om hykleri i et bestemt medie – nemlig Impact Insider.
 
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, bare i det seneste halve år, jeg har hørt mig selv sige, at det er vigtigt at måle sin impact. Hvordan kan man hævde, at man gør en forskel, hvis man ikke kan sige noget som helst kvalificeret om den forskel, man hævder at gøre? 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 22. januar 2022

✉️ Doing well by doing good

I dag åbner jeg døren på klem til det allerhelligste. Det kammer, hvor udviklingen af Impact Insiders forretningsmodel foregår.
 
Hvordan sikrer vi os, at vi har den indtjening, der er nødvendig for at drive og udvikle Impact Insider som et kvalitetsmedie, samtidig med at vi kommer ud til organisationer uden store pengetanke? 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 16. januar 2022

✉️ Kan pressen se osten for bare huller?

En journalist, som havde dækket virksomheders etik i årevis, blev engang af en virksomhedsleder beskyldt for altid at lede efter hullerne i osten. Hans svar lød: Jeg har stadig til gode at se osten.
 
Replikskiftet er morsomt, men det er også et foruroligende billede på den offentlige debat om bæredygtighed, hvor både virksomhedslederens og journalistens position er uholdbar. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 5. januar 2022

✉️ Lancering i garagen: Her er hele programmet for konferencen

Den 24. februar bliver en fantastisk dag.
 
Det skal jeg selvfølgelig sige. For det første fordi det er en dag, jeg har ventet virkelig længe på. Og for det andet fordi jeg selv har lagt programmet for dagen.
 
Men jeg synes faktisk – i al ubeskedenhed – det er en fabelagtig eftermiddag, vi har fået skruet sammen. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 18. december 2021

✉️ Vil du med til lanceringen af Impact Insider?

Julen falder tidligt i år. Selv om der stadig er to uger til juleaften, har vi en gave til dig: Den 24. februar lancerer vi Impact Insider ved en konference i Demokrati Garage i København. Og du kan komme med. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 10. december 2021

✉️ Søges: gode søgeord!

Så er den gal igen: Vi har brug for jeres hjælp.

Vi har netop taget hul på opbygningen af vores site. Og her vil vi tagge alle artikler med ord, der gør det let for jer at søge jer frem til præcis den viden, I har brug for på vores hjemmeside. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 4. december 2021

✉️ Opsamling: Identitet, kapacitet, evidens!

Velkommen til nyhedsbrevet, hvor vi tager jer med på vores rejse mod etableringen af Danmarks første impactmedie. Lagde I mærke til billedet i toppen?

Det kan I godt begynde at vænne jer til. For det er vores nye logo.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 25. november 2021

✉️ Forsvar for det civile samfund

Hvornår har I sidst tænkt over civilsamfundets betydning for udviklingen af vores samfund?
 
Det er længe siden, gætter jeg på. Nogle af jer har måske endda aldrig skænket civilsamfundet en tanke.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 18. november 2021

✉️ De er sure, sagde iværksætteren

Velkommen til nyhedsbrevet, der tager jer med på rejsen mod lanceringen af Danmarks første impactmedie. Jeg plejer at holde det i en munter og hyggelig tone, hvis jeg selv skal sige det. Men i dag er det så som så med munterheden. For vi har fået afslag på mediestøtte.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 6. november 2021

✉️ Impact for dummies II

For en uges tid siden skrev jeg et indlæg med mine tanker om at lave en artikelserie, der som arbejdstitel hedder Impact for Dummies. I indlægget fortalte jeg, hvordan jeg til tider kan føle mig usigelig dum, fordi jeg løbende opdager, hvor meget jeg ikke ved om impact. Og det resonerede hos jer.

I er ikke enige. Langtfra faktisk. Nu var målet heller ikke at skabe konsensus, men at sætte gang i en fælles samtale om, hvad impact er, og hvordan vi kan gå til det med respekt for forskelligheden og blive klogere sammen.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 29. oktober 2021

✉️ Impact for dummies

Lad mig starte med en bekendelse: Jeg føler, at jeg bliver dummere for hver dag, der går. 

Det er selvfølgelig ikke rigtigt. Men det handler om, at impact er hyperkomplekst. Og jo mere jeg beskæftiger mig med impact, jo mere indser jeg, at der er så meget, jeg ikke ved og ikke forstår. Og derfor føler jeg mig dummere, end jeg egentlig har lyst til at indrømme.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 22. oktober 2021

✉️ MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!

Jep, I har regnet det ud. Det her handler ikke om italiensk fodbold, men om noget af det mest essentielle, når man snakker impact: At måle effekten af de indsatser og interventioner, man sætter i værk.

Det er ikke bare svært, men også fyldt med principielle dilemmaer. For ikke nok med at det er vanskeligt at finde de indikatorer, der giver noget meningsfuld viden, så er der en overhængende risiko for, at man skaber et målemonster.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 10. oktober 2021

✉️ Hva’ med evidensen, Svendsen?

Ja, undskyld den afdankede morfarhumor. Det er muligvis efterveer fra fredagens fødselsdag hos frivilligkonsulenterne i Ingerfair. Jeg er ude at fortælle om Impact Insider i mange sammenhænge for tiden, men det er første gang, jeg gør det under en ølsmagning. Og jeg kan godt skrive under på, at der er impact i det bryg, mikrobryggeriet People Like Us fremstiller. 

Spørgsmålet i overskriften er ikke desto mindre noget, der optager os for tiden. Vi vil nemlig gerne gøre det helt tydeligt for vores læsere, hvad evidensen er i de studier og evalueringer, vi lægger til grund for vores journalistik. Og det er ikke helt let.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 4. oktober 2021

✉️ Her er, hvad I vil have

Vi er blevet klogere. Meget klogere. 

Hele 109 har besvaret vores survey. Og der kommer stadig svar ind. Det er vi virkelig taknemmelige for. 

Allerede nu tegner besvarelserne et billede af, hvad I ønsker jer af Impact Insider. Og den viden har jeg lyst til at dele med jer. Så her får I et par nedslag fra vores brugerundersøgelse. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 29. september 2021

✉️ Vi har spurgt jer, og I har svaret

Men kald os bare grådige: Vi vil gerne have endnu flere svar. 

Derfor – og også fordi kredsen af impact insiders er vokset i den seneste uge – genudsender vi linket til vores survey, som jo skal gøre os klogere på jer og jeres behov og derved sætte os i stand til at lave et bedre medie. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 24. september 2021

✉️ Vi har brug for jeres hjælp

Vi har brug for jeres hjælp!

Impact Insider er et medie med en mission. Vi vil give et bidrag til en bedre verden gennem viden, der spiller jer bedre – hvad enten det handler om at fremhæve de gode eksempler eller at finde hullerne i osten. 

Hvis vi skal gøre det godt, har vi brug for jeres hjælp. Vi skal simpelthen forstå jeres behov så godt som muligt.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 19. september 2021

✉️ What? Vi gik fra 0 til 200 på to dage

Onsdag den 1. september delte jeg en nyhed på sociale medier om, at vi er på vej med et nyt medie. To dage efter havde 200 mennesker skrevet sig op til vores nyhedsbrev. 

Er det mange?

Ikke hvis man er Politiken eller Berlingske. Men hvis man er et lille, nystartet eller (hvis vi nu skal være helt ærlige) endnu ikke-eksisterende nichemedie, så er det faktisk ret overvældende. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 5. september 2021

✉️ 3-2-1-takeoff: Impact Insider er i luften

Okay, ikke sådan rigtig i luften, men alligevel…

En rejse på tusinde mil starter som bekendt med det første skridt. Og i sidste uge tog vi ikke bare et, men en række skridt, der tilsammen bragte etableringen af Impact Insider adskillige mil fremad.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 30. august 2021

Copyright © Impact Insider