Connect with us

Hvad søger du?

Tidligere udsendte nyhedsbreve

Velkommen i arkivet. Har vi engang skrevet noget, du vil genlæse, eller er du en ny insider, som gerne vil have historikken med?

For at give dig så meget som muligt ud af dine abonnementskroner har vi her samlet alle de nyhedsbreve, vi har udgivet, siden vi lagde fra land 30. august 2021.

Dette er vores nyhedsbrevsunivers, der konstant udvider sig. Her finder du alle vores anbefalinger af nyttige værktøjer, indsigtsfulde artikler og rapporter og tankevækkende podcasts fra hele verden samt vores egne guldkorn og genistreger (og ja, også vores fejl og fadæser).

Læs løs. God fornøjelse. 

✉️ Lad os alle måle!

Måling!

Intet andet emne har fyldt så meget i den tid, jeg har beskæftiget mig med impact.

Og intet andet emne har fyldt mennesker, jeg har talt med, med så meget frustration. 

Men fat mod. For måling og dokumentation behøver ikke at være så svært.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 28. februar 2023

✉️ På med fremtidsbrillen!

Vores beslutningstagere har tilsyneladende et fabelagtigt blik for det, der befinder sig lige foran næsen for dem, mens det, der er på afstand – i såvel tid som rum – er helt uden for deres synsfelt. 

Og det er et problem. For kortsigtethed er muligvis ved at blive en eksistentiel trussel mod menneskeheden. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 21. februar 2023

✉️ Er vores velfærd i balance?

Forestil dig en vægt. Sådan en med guldstøv i den ene vægtskål og  blylodder i den anden. 

Forestil dig nu, at vægten har tre skåle. Det er vores velfærdsvægt. 

Vi bruger den til at måle, om der er den rigtige balance mellem den velfærd, som bliver leveret af det offentlige, erhvervslivet og civilsamfundet. 

Har vi den rigtige balance mellem de tre skåle?

Læs nyhedsbrevetUdsendt 7. februar 2023

✉️ Skønne spildte penge

Får vi nok ud af de penge, der bliver givet til gode formål rundt omkring i verden?
 
Nej, lyder svaret fra Silvia Bastante.
 
”Har vi taget hånd om helt basale behov som for eksempel at sikre, at børn virkelig lærer noget, når de går i skole?” spørger hun. Og svarer selv:
 
”Vi har rædselsfulde statistikker fra lande, hvor børn går i skole uden at lære noget – på trods af at vi har hældt milliarder ind i uddannelse. Det er et af filantropiens største fokusområder. Men hvor er resultaterne?”

Ifølge Silvia Bastante skal der nye boller på den filantropiske suppe.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 31. januar 2023

✉️ Når skæve data forvrænger virkeligheden!

Kig engang på billedet i toppen af nyhedsbrevet. Det er glade mennesker i Københavns gader.
 
Men der er noget foruroligende ved billedet. Noget forvrænget. Noget grotesk. Detaljer, der ikke passer. Og en lurende absurditet.
 
Det er mig, der har bedt den kunstige intelligens Midjourney om at lave det forvrængede københavnerbillede.
 
Det har jeg gjort for at illustrere, hvordan målinger med upræcise indikatorer kan forvanske vores opfattelse af verden omkring os.
 
Og det er præcis, hvad en professor med speciale i måling og evaluering mener er tilfældet i forhold til de indikatorer, der skal vise, om Danmark lever op til intentionerne med FN’s Verdensmål.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 24. januar 2023

✉️ Når vores helte snubler!

I sidste uge fik jeg en nyhed, der gjorde mig inderligt bedrøvet.
 
Et bryggeri er gået konkurs. Og ikke et hvilket som helst bryggeri, men mikrobryggeriet People Like Us.
 
Det er en af de impactvirksomheder, jeg har fremhævet igen og igen, når jeg har været ude at tale om impact. For People Like Us er nok den mest inkluderende virksomhed, jeg nogensinde er stødt på. 80 procent af bryggeriets ansatte havde en diagnose.
 
Den konkurs har jeg været nødt til at reflektere over. For når ens helte snubler, bør det kalde til eftertanke. Når vi snakker impact, er det ikke nok at have de rette intentioner. Man skal også kunne levere på dem.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 17. januar 2023

✉️ Hyldest til de vilde, flammende sjæle!

Jeg burde have regnet det ud.
 
Da jeg i oktober bad om jeres input til en serie om ildsjæle, burde jeg have forudset, at sådan en serie ikke ville forløbe efter planen.
 
For ildsjæle er ikke mennesker, der affinder sig med at gå gennem livet med et rollehæfte og fremsige replikker, andre har skrevet til dem. Deres eksplosive energi kan ikke puttes i en æske, forsegles og sendes til bestemmelsesstedet.
 
Var det tilfældet, ville de ikke være ildsjæle. Og vi ville ikke nyde godt af den fandenivoldskhed og vildskab, hvormed de bøjer vores samfundsrammer og udfordrer vores konventioner.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 10. januar 2023

✉️ Kalder Børnenes Statsminister

Kære Mette Frederiksen
 
Tillykke med din nye regering.
 
I 2018 udnævnte du dig selv til Børnenes Statsminister. I den pjece, du udgav, sagde du:
 
”En regering under min ledelse skal først som sidst vurderes på, om den næste store gruppe af børn og unge kommer til at klare sig bedre i vores samfund. Det er netop den kamp, jeg ønsker at stille mig i spidsen for.”
 
Jeg vil gerne give dig en håndsrækning.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 20. december 2022

✉️ En hyldest til de små nøk i livet

En pige på 19 – vi kunne jo kalde hende Sofie – er med i et forløb for unge uden uddannelse og arbejde.

Sofie er en tavs og indelukket pige, og når man spørger, hvad hun vil med sit liv, får man ikke noget svar.

Meningen med forløbet er, at Sofie finder en retning og bliver optaget på en uddannelse. Men da tre måneder er gået, er hun ikke kommet nærmere.

Fiasko?

Læs nyhedsbrevetUdsendt 13. december 2022

✉️ Jeg – en dataidiot

”Det kan simpelthen ikke passe, at du ved så lidt om dine nyhedsbrevsmodtagere,” sagde min kæreste.
 
Hun er datajournalist – og nogle gange så klog, at hun kan undvære hovedet.
 
Så jeg svarede med korslagte arme og kongelig stædighed:
 
”Det passer. Jeg har ikke adgang til de data.”
 
Det havde jeg jo. Selvfølgelig. Faktisk lige for næsen af mig. Jeg skulle sådan set bare scrolle lidt og foretage nogle enkle klik.

Lyder det bekendt?

Læs nyhedsbrevetUdsendt 6. december 2022

✉️ The business of business…

The business of business is business, skrev økonomen Milton Friedman, da han præsenterede sin legendariske doktrin i et essay i New York Times i 1970.
 
Virksomheders eneste sociale forpligtelse er at drive forretning og tjene penge til sine ejere, mente Friedman, som kaldte virksomhedsledere med en anden opfattelse for marionetter, som blev ”styret af intellektuelle kræfter, der har undermineret grundlaget for et frit samfund.”
 
Friedman-doktrinen blev dominerende i resten af århundredet. Og brokker af den finder vi stadig. Men i det store billede må vi konstatere, at marionetterne vandt.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 29. november 2022

✉️ Systemet rematerialiseret!

Kan I huske den gipsbuste af Frederik den 5., der blev skubbet i Københavns Havn for et års tid siden?

Den genopstod i, hvad busteskubberen Katrine Dirckinck-Holmfeld kaldte en “rematerialiseret form”. Det gjorde ikke ligefrem busten kønnere, men anderledes var den unægtelig blevet.

Hvad med at vi giver nogle af vores velfærdssystemer samme tur?

Ikke en tur i havnen nødvendigvis. Men hvad med at vi dekonstruerede dem og bagefter rematerialiserede dem i en ny og måske bedre form?

Læs nyhedsbrevet Udsendt 22. november 2022

✉️ Er I klar derude? Nu skruer vi op!

Det her har jeg virkelig glædet mig til at dele med jer: Vi har fået fondsstøtte. Og det sætter os i stand til at skrue op for vores bidrag til en bedre verden.

Vi har modtaget en samlet bevilling på 1,6 millioner kroner fra Oak Foundation Denmark og Bikubenfonden. Og det er simpelthen kæmpestort for os. For det betyder, at vi kan fortsætte vores udgivelser. Og ikke bare det. Vi kan udvikle mediet og vores journalistik.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 15. november 2022

✉️ En vision for et nyt velfærdssamfund

Var det noget med en gang sul på hjul?
 
Indrømmet, vendingen er måske ikke den mest appetitvækkende. Men det var det nærmeste, jeg kunne komme et dansk navn for Meals on Wheels.
 
Det er programmer, som opstod i England under anden verdenskrig, hvor kvinder bragte mad ud til mennesker, hvis huse var blevet bombet af tyskerne. Og i dag findes Meals on Wheels overalt i den engelsktalende verden.
 
Den slags frivillig velfærd kunne Mads Roke Clausen godt tænke sig at se mere af i Danmark.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 8. november 2022

✉️ Drømmen om datadrevne donationer

Hvem vil du helst give dine penge til?
 
En ngo, hvis formål ligger dit hjerte virkelig nær, men ikke kan dokumentere effekten af sin indsats?
 
Eller en ngo, som med solide data kan dokumentere, at den gør en markant forskel, men hvis formål ikke er dig nær så magtpåliggende?
 
Et nyt studie fra Impact Genome i USA giver et fingerpeg. Og det kigger vi nærmere på i denne uges udgivelse.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 1. november 2022

✉️ Er CSR mere end blah blah blah?

Hvordan har I det med CSR?
 
Jeg ved godt, det er svært at mobilisere en stor, grundlæggende modstand mod, at erhvervslivet tager et samfundsansvar. Men rykker det noget? Er der nogen impact?

Spørger man Paul Klein, er svaret overvejende nej. Han mener, det er på tide, erhvervslivet går fra CSR Lite til at skabe varig forandring. Og han har gode bud på hvordan.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 25. oktober 2022

✉️ Lad ilden i sjælen brede sig

Har du mødt en ægte ildsjæl?

De er nogle af de mest kraftfulde væsener på kloden. Og når tingene fungerer for dem, kan de få beton til at slå revner og systemer til at ryste.

Det er på tide at hylde ildsjælene. Ikke kun for deres skyld, men også for vores. For hele samfundets skyld. For det er ildsjælene, der får os til at engagere os i tilsyneladende umulige kampe. Og nogle gange sker det, at vi vinder.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 11. oktober 2022

✉️ Om en lille, men meget vigtig forskel

Der er forskel på nice og need.
 
Det er to små ord på fire bogstaver, og de starter begge to med ”n”. Men de betyder ikke det samme.
 
Det ved den sociale virksomhed Elderlearn.
 
”Vi er nødt til at gå fra at være nice to have for kommunerne til at være need to have,” siger direktøren, Nicklas Stenfeldt.

Læs om forskellen på de to ord her.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 4. oktober 2022

✉️ Er du parat til standarddans?

Et, to, et chassé.
 
Meget længere nåede jeg aldrig i min omfavnelse af de fem standarddanse hos Reinhardt Dans i Taastrup – hvilket alle, der har set mig på et dansegulv, vil bevidne.
 
Heldigvis for mig – og resten af de håbløse – er det nogle andre standarder, vi nu skal til at danse med i impactuniverset.
 
Ikke fordi det bliver meget lettere. Men man kan trøste sig med, at vi alle sammen kommer til at ligne idioter i vores livtag med de standarder, der er på vej. For standardiseret måling af impact er ikke for børn.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 27. september 2022

✉️ Smæk mig bagi, og kald mig en hykler!

Hvilken impact har Impact Insider?

Det spørgsmål gad jeg den ondelyneme godt kende svaret på. Men jeg er ikke i nærheden.

Og det må man godt skose mig for. For Impact Insider er mediet, der undersøger, hvordan vi kan skabe mest mulig effekt for de penge, vi bruger på at løse problemer i samfundet. Og det er jo fuldstændig skørt, at netop vi ikke aner, hvilken forskel vi gør – og faktisk heller ikke, hvordan vi skal finde ud af det.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 20. september 2022

✉️ Impactsk for begyndere

Da jeg lancerede Impact Insider ved en konference i februar, bad jeg deltagerne om input til, hvad Impact Insider kunne gøre for dem. ”Hjælpe med at finde et fælles sprog om impact” var en af topscorerne.
 
Og nu tager vi tyren ved hornene og går i gang med at lave en ordbog over de begreber og udtryk, der bliver brugt i impactlogen.

Ordbogen bliver brugergenereret. Det vil sige, at det er dig og alle dine kolleger, der skal føde ord ind i den.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 13. september 2022

✉️ Mød Wall-E’s navnebror. Han er økonom

Nej. Bortset fra navneligheden har billedet af Wall-E intet med historien om WALY at gøre, men jeg kunne ikke dy mig.

WALY er en måde at regne livskvalitet om til kroner og øre. Man kan kalde det en slags velfærdsvaluta, der sætter os i stand til at regne værdien af sociale byrder og gevinster ind i samfundsøkonomien.

Og det kan vende op og ned på vores politiske prioriteringer.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 6. september 2022

✉️ Har du styr på ham i spejlet?

”I’m starting with the man in the mirror,” sang Michael Jackson tilbage i 1988.

Michael Jackson synger om børn, der lever på gaden og ikke har nok at spise. Det er dem, han ser, når han kigger i spejlet.

Budskabet står knivskarpt: Kampen mod social uretfærdighed starter hos dig selv.

Nu har flere end 1000 forskere og 4000 praktikere fra hele verden formuleret Inner Development Goals – en pendant til FN’s Verdensmål.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 30. august 2022

✉️ Har du talt med din terapeut i dag?

Har du nogensinde været i terapi? 

Det har Andreas Aabo. Og det virkede ikke. Slet ikke.

Matchet mellem ham og psykologen fungerede ikke. Terapien var ikke til stede. Og den er afgørende for effekten. Derfor har Andreas udviklet en algoritme, der matcher klienter og terapeuter. For som han siger: Det skal være fedt at gå i terapi.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 23. august 2022

✉️ Mange job små

Kan du huske Meyer? Ham viceværten med kost, kittel og baskerhue og den der gelænderkugle, der altid faldt på gulvet? Han tilhører en svunden tid. Og det samme gælder mange af de job, som historisk er blevet varetaget af mennesker som ham.

Vi har automatiseret, effektiviseret og rationaliseret. Og kappet båndene til en masse udfordrede mennesker.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 16. august 2022


✉️ Har vi den stat, vi fortjener?

Mariana Mazzucatos entreprenørstat er proaktiv. Den udvælger samfundsproblemer, som den investerer tungt i at løse. Den inddrager. Den innoverer. Og den investerer. Og så evaluerer den naturligvis løbende sine resultater.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 9. august 2022


✉️ Er denne mand en impostor?

Shaun Russell er af den faste overbevisning, at vi har fat i noget her i Skandinavien. Vi har en samfundsmodel, som virker. Og hvis vi kan få den opskaleret og udbredt til resten af verden, vil det gøre en kolossal forskel. Socialt og miljømæssigt.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 21. juni 2022


✉️ Hvad er værdien af en kop kaffe?

Hvad god kaffe end betyder for mig, er det intet imod, hvad den har gjort for Hebba. For mig er en god kop kaffe en nydelse, der løfter min dag. For Hebba er det meget mere. For hende blev kaffen en portal tilbage til livet.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 14. juni 2022


✉️ Er Pedro skør?

Benefit corporations er, siger Pedro, trojanske heste, der infiltrerer erhvervslivet og viser, hvordan forretning kan og skal drives. Med respekt for natur, mennesker og lokalsamfundet. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 7. juni 2022

✉️ Hvorfor er det hele bare så ufedt i Randers?

Når medierne helt berettiget og legitimt rejser forfærdelige sager som den om Rasmus, vil det klæde os at tælle til ti, før vi affyrer vores håndvåben. For måske er det ikke det hele, der er så ufedt i Randers. Trods alt.

Læs nyhedsbrevet | Udsendt 31. maj 2022


✉️ Når du ser et stjerneskud…

For nylig så jeg et stjerneskud.
 
I et kort magisk øjeblik blev et udsnit af den mørke aftenhimmel lyst op. Og så var det væk. Bagefter var jeg efterladt med følelsen af at have oplevet noget forunderligt og en tro på, at alt nok skal blive godt. Jeg ville gerne have givet andre del i magien. Men øjeblikket var forpasset. Lidt på samme måde har jeg det, når jeg oplever små, undselige indsatser, der gør en kæmpe forskel for nogle mennesker og deres omgivelser.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 24. maj 2022

✉️ Big Brother måler dig

Har du husket at kigge dig over skulderen?
Gør det hellere. Nu. For de holder øje med dig!
De overvåger dig. De monitorerer dig. De kontrollerer dig. Og de vil dig ikke noget godt!
Det her er, hvad rigtig mange mennesker hører, når du siger, at jeres organisation skal til at måle, hvad I laver. Og i nogle tilfælde har de faktisk ret.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 16. maj 2022

✉️ Hils på Den Mekaniske Tyrk

The Mechanical Turk var en spektakulær skakmaskine fra det 18. århundrede. Men det er en måde at teste nye produkter og processer. Og det er bare en af de metoder, Too Good To Go bruger til at teste markedets interesse.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 10. maj 2022


✉️ Velkommen til Utopia

For en måneds tid siden fik jeg en privat besked på min LinkedIn.

”Her er min utopi,” skrev Esther Nielsen. Jeg synes, Esthers henvendelse er interessant af flere årsager – blandt andet fordi vi har brug for flere utopier.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 3. maj 2022

✉️ Navnet er Bond. Cat Bond!

Nej, denne uges nyhedsbrev kommer hverken til at handle om en ny intergalaktisk superskurk eller en velekviperet efterretningsagent med dametække. Eller om katte for den sags skyld. Det handler om finansiel innovation.
 
En cat bond er et værdipapir, der hører til i forsikringssektoren. Og nu har det fundet vej ind i den humanitære sektor.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 25. april 2022

✉️ Parlez-vouz impact?

Sociale effektinvesteringer. EU-taxonomi. Outputs og outcomes. Og randomiserede kontrollerede forsøg.
 
Vi er gode til at fylde luften med begreber og fremmedord, der virker, som om de er designet til at koble udenforstående af.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 19. april 2022

✉️ Hej! Vil du have min brugte tandbørste?

Vil du have min tandbørste? Jeg har brugt den virkelig meget, og den er enormt god.
 
Hvis du siger nej til dette generøse tilbud, er du ligesom de fleste andre. For selv om vi alle sammen har brug for en tandbørste, vil vi helst have vores egen.
 
Sådan er det også med løsninger. Vi kan bedst lide vores egne.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 5. april 2022

✉️ Har I set skriften på væggen?

Jeg er ret pjattet med graffitien på billedet.

Den er malet på en bygning i København NV, og hver gang jeg ser den, studser jeg over, om det er et ordspil over return on investment, altså afkast, eller om kunstneren bare har fået det lille ord i midten af sætningen galt i halsen.

Uanset om det er det ene eller det andet, så er der noget næsten profetisk over at se teksten på en bygning i et hjørne af København med lave indkomster og massive sociale problemer.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 29. marts 2022

✉️ Kassetænkning for viderekomne

Jeg har forretningsmodeller på hjernen.

Det har jeg sådan set haft længe. For det at finde den rigtige forretningsmodel for Impact Insider har ikke været let. Det skal jo være en model, der både giver os penge i kassen og understøtter det formål, vi er sat i verden for.

Det har krævet, at jeg tænkte ud af boksen. Og når man gør det, konstruerer man som regel noget, der gør, at man bliver sværere at klikke på plads i eksisterende strukturer og rammer.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 22. marts 2022

✉️ Samtale med lederen af revolutionen

Hvad ville du spørge om, hvis du fik en time med Karl Marx?

Jeg gætter på, at du gerne ville vide, hvad han egentlig havde tænkt sig med den der revolution, hvordan den skulle foregå, og hvor på køreplanen vi befandt os.

Måske ville du også være nysgerrig på, om han nogensinde selv kom i tvivl. Både om sin egen overbevisning. Og om hvorvidt hans ideer ville blive ført ud i livet.

Det var i hvert fald den slags spørgsmål, der fyldte i mig, da jeg satte mig foran skærmen. Ikke for at tale med Karl Marx, selvfølgelig, men for at interviewe en af nutidens revolutionsledere, Sir Ronald Cohen.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 15. marts 2022

✉️ Ti klap på skulderen er bedre end et slag i ansigtet

Bliver du mødt med klap på skulderen eller slag i ansigtet?

Det er selvsagt afgørende for din chance for at lykkes med det, du har sat dig for.

Det slog mig (ja, undskyld), da jeg talte med Clara Dawe fra Akademiet for Social Innovation om denne kortlægning af samfundsiværksætteri i Danmark.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 8. marts 2022

✉️ Hvad har fisk og cykler med klimaet at gøre?

Hvornår på året ligger din Earth Overshoot Day?

Altså den dag på året, hvor du har brugt din andel af klodens ressourcer for et år?

Min ligger den 24. april. Så om mindre end to måneder går jeg i minus på min planetære konto. Det er lidt af en bummer.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 1. marts 2022

✉️ Velkommen til premieren på Impact Insider

Mange af jer har i flere måneder fulgt med i udviklingen af Danmarks første impactmedie. Og her til morgen kunne jeg omsider trykke send på det første officielle nyhedsbrev fra Impact Insider, fyldt med hjemmerullede artikler om det, vi virkelig brænder for. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 22. februar 2022

✉️ For enden af enhver rejse venter et nyt eventyr

Dette er som bekendt nyhedsbrevet, der tager jer med på rejsen mod lanceringen af Impact Insider, Danmarks første impactmedie. Dagens nyhedsbrev er det tyvende af slagsen, og det er også det sidste. I denne form, i hvert fald. For nu er rejsen slut. Næste gang du får rejsepost fra Impact Insider er, når vi går i luften. Og så er det med et nyhedsbrev fuld af hjemmeproducerede artikler, guides, inspiration og hele moletjavsen. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 12. februar 2022

✉️ Sneak peek: Sådan kommer Impact Insider til at se ud

Det er en beta-udgave, så tag det med forbehold. For eksempel ved vi godt, at det kunne være rart, hvis der skete noget, når man klikker på menupunkterne i topmenuen, ligesom det ser kvajet ud, at man ikke kan se link-teksten i den mørke boks, der ligger først i artiklerne. Den slags småting er vi i gang med at rette. Men det giver jer alligevel en fornemmelse af, hvad der er på vej. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 30. januar 2022

✉️ Hej Hykler!

I dag skal det handle om hykleri i medierne. Rettelse: I dag skal det handle om hykleri i et bestemt medie – nemlig Impact Insider.
 
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange, bare i det seneste halve år, jeg har hørt mig selv sige, at det er vigtigt at måle sin impact. Hvordan kan man hævde, at man gør en forskel, hvis man ikke kan sige noget som helst kvalificeret om den forskel, man hævder at gøre? 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 22. januar 2022

✉️ Doing well by doing good

I dag åbner jeg døren på klem til det allerhelligste. Det kammer, hvor udviklingen af Impact Insiders forretningsmodel foregår.
 
Hvordan sikrer vi os, at vi har den indtjening, der er nødvendig for at drive og udvikle Impact Insider som et kvalitetsmedie, samtidig med at vi kommer ud til organisationer uden store pengetanke? 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 16. januar 2022

✉️ Kan pressen se osten for bare huller?

En journalist, som havde dækket virksomheders etik i årevis, blev engang af en virksomhedsleder beskyldt for altid at lede efter hullerne i osten. Hans svar lød: Jeg har stadig til gode at se osten.
 
Replikskiftet er morsomt, men det er også et foruroligende billede på den offentlige debat om bæredygtighed, hvor både virksomhedslederens og journalistens position er uholdbar. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 5. januar 2022

✉️ Lancering i garagen: Her er hele programmet for konferencen

Den 24. februar bliver en fantastisk dag.
 
Det skal jeg selvfølgelig sige. For det første fordi det er en dag, jeg har ventet virkelig længe på. Og for det andet fordi jeg selv har lagt programmet for dagen.
 
Men jeg synes faktisk – i al ubeskedenhed – det er en fabelagtig eftermiddag, vi har fået skruet sammen. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 18. december 2021

✉️ Vil du med til lanceringen af Impact Insider?

Julen falder tidligt i år. Selv om der stadig er to uger til juleaften, har vi en gave til dig: Den 24. februar lancerer vi Impact Insider ved en konference i Demokrati Garage i København. Og du kan komme med. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 10. december 2021

✉️ Søges: gode søgeord!

Så er den gal igen: Vi har brug for jeres hjælp.

Vi har netop taget hul på opbygningen af vores site. Og her vil vi tagge alle artikler med ord, der gør det let for jer at søge jer frem til præcis den viden, I har brug for på vores hjemmeside. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 4. december 2021

✉️ Opsamling: Identitet, kapacitet, evidens!

Velkommen til nyhedsbrevet, hvor vi tager jer med på vores rejse mod etableringen af Danmarks første impactmedie. Lagde I mærke til billedet i toppen?

Det kan I godt begynde at vænne jer til. For det er vores nye logo.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 25. november 2021

✉️ Forsvar for det civile samfund

Hvornår har I sidst tænkt over civilsamfundets betydning for udviklingen af vores samfund?
 
Det er længe siden, gætter jeg på. Nogle af jer har måske endda aldrig skænket civilsamfundet en tanke.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 18. november 2021

✉️ De er sure, sagde iværksætteren

Velkommen til nyhedsbrevet, der tager jer med på rejsen mod lanceringen af Danmarks første impactmedie. Jeg plejer at holde det i en munter og hyggelig tone, hvis jeg selv skal sige det. Men i dag er det så som så med munterheden. For vi har fået afslag på mediestøtte.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 6. november 2021

✉️ Impact for dummies II

For en uges tid siden skrev jeg et indlæg med mine tanker om at lave en artikelserie, der som arbejdstitel hedder Impact for Dummies. I indlægget fortalte jeg, hvordan jeg til tider kan føle mig usigelig dum, fordi jeg løbende opdager, hvor meget jeg ikke ved om impact. Og det resonerede hos jer.

I er ikke enige. Langtfra faktisk. Nu var målet heller ikke at skabe konsensus, men at sætte gang i en fælles samtale om, hvad impact er, og hvordan vi kan gå til det med respekt for forskelligheden og blive klogere sammen.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 29. oktober 2021

✉️ Impact for dummies

Lad mig starte med en bekendelse: Jeg føler, at jeg bliver dummere for hver dag, der går. 

Det er selvfølgelig ikke rigtigt. Men det handler om, at impact er hyperkomplekst. Og jo mere jeg beskæftiger mig med impact, jo mere indser jeg, at der er så meget, jeg ikke ved og ikke forstår. Og derfor føler jeg mig dummere, end jeg egentlig har lyst til at indrømme.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 22. oktober 2021

✉️ MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅL!

Jep, I har regnet det ud. Det her handler ikke om italiensk fodbold, men om noget af det mest essentielle, når man snakker impact: At måle effekten af de indsatser og interventioner, man sætter i værk.

Det er ikke bare svært, men også fyldt med principielle dilemmaer. For ikke nok med at det er vanskeligt at finde de indikatorer, der giver noget meningsfuld viden, så er der en overhængende risiko for, at man skaber et målemonster.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 10. oktober 2021

✉️ Hva’ med evidensen, Svendsen?

Ja, undskyld den afdankede morfarhumor. Det er muligvis efterveer fra fredagens fødselsdag hos frivilligkonsulenterne i Ingerfair. Jeg er ude at fortælle om Impact Insider i mange sammenhænge for tiden, men det er første gang, jeg gør det under en ølsmagning. Og jeg kan godt skrive under på, at der er impact i det bryg, mikrobryggeriet People Like Us fremstiller. 

Spørgsmålet i overskriften er ikke desto mindre noget, der optager os for tiden. Vi vil nemlig gerne gøre det helt tydeligt for vores læsere, hvad evidensen er i de studier og evalueringer, vi lægger til grund for vores journalistik. Og det er ikke helt let.

Læs nyhedsbrevet Udsendt 4. oktober 2021

✉️ Her er, hvad I vil have

Vi er blevet klogere. Meget klogere. 

Hele 109 har besvaret vores survey. Og der kommer stadig svar ind. Det er vi virkelig taknemmelige for. 

Allerede nu tegner besvarelserne et billede af, hvad I ønsker jer af Impact Insider. Og den viden har jeg lyst til at dele med jer. Så her får I et par nedslag fra vores brugerundersøgelse. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 29. september 2021

✉️ Vi har spurgt jer, og I har svaret

Men kald os bare grådige: Vi vil gerne have endnu flere svar. 

Derfor – og også fordi kredsen af impact insiders er vokset i den seneste uge – genudsender vi linket til vores survey, som jo skal gøre os klogere på jer og jeres behov og derved sætte os i stand til at lave et bedre medie. 

Læs nyhedsbrevet Udsendt 24. september 2021

✉️ Vi har brug for jeres hjælp

Vi har brug for jeres hjælp!

Impact Insider er et medie med en mission. Vi vil give et bidrag til en bedre verden gennem viden, der spiller jer bedre – hvad enten det handler om at fremhæve de gode eksempler eller at finde hullerne i osten. 

Hvis vi skal gøre det godt, har vi brug for jeres hjælp. Vi skal simpelthen forstå jeres behov så godt som muligt.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 19. september 2021

✉️ What? Vi gik fra 0 til 200 på to dage

Onsdag den 1. september delte jeg en nyhed på sociale medier om, at vi er på vej med et nyt medie. To dage efter havde 200 mennesker skrevet sig op til vores nyhedsbrev. 

Er det mange?

Ikke hvis man er Politiken eller Berlingske. Men hvis man er et lille, nystartet eller (hvis vi nu skal være helt ærlige) endnu ikke-eksisterende nichemedie, så er det faktisk ret overvældende. 

Læs nyhedsbrevetUdsendt 5. september 2021

✉️ 3-2-1-takeoff: Impact Insider er i luften

Okay, ikke sådan rigtig i luften, men alligevel…

En rejse på tusinde mil starter som bekendt med det første skridt. Og i sidste uge tog vi ikke bare et, men en række skridt, der tilsammen bragte etableringen af Impact Insider adskillige mil fremad.

Læs nyhedsbrevetUdsendt 30. august 2021

Copyright © Impact Insider