Connect with us

Hvad søger du?

Inspiration

Den dag, Andreas brød sammen, begyndte hans mission: Det skal være fedt at gå i terapi

Andreas Aabo gik ned med stress. Det lærte ham værdien af terapi – og ikke mindst det rigtige match mellem terapeut og klient. I dag er han på en mission, der går ud på at gøre terapi til allemandseje.

Teamet bag Healper med de tre stiftere Andreas Aabo, Tobias Pankoke og Rasmus Frost i midten. [Foto: Healper]

Det var en torsdag, Andreas Aabo knækkede. Pludselig begyndte tårerne at trille ned over hans kinder. I en uendelig strøm.

I et halvt år havde han gennemsnitligt sovet tre timer om natten. Så han vidste godt, den var gal. Han havde da heller ikke siddet sin krops signaler overhørigt. Faktisk havde Andreas ringet til fem psykologer. Men ingen af dem havde taget telefonen. De havde ikke tid. De sad i terapi.

Og så, den torsdag i april 2019, blev det for meget.

”Tårerne løb helt ukontrolleret. Og hver gang jeg åbnede min computer, begyndte det igen,” fortæller Andreas.

Den dag blev Andreas en del af den stressbølge, der kræver tusinder af sygemeldinger hvert år. Men det blev også dagen, hvor han satte ud på en mission om give alle den psykologhjælp, de har brug for.

Den torsdag blev kimen lagt til Healper, en digital platform der matcher terapeuter med mennesker, som har brug for psykologhjælp.

Det vidste Andreas bare ikke endnu.

Er det skjult kamera?

Andreas fik hurtigt hjælp efter sit sammenbrud.

Gennem sit pensionsselskab blev han sat i forbindelse med en af de netværksvirksomheder, som finder psykologer til folk, der er sygemeldt med stress.

Virksomheden matchede ham med en terapeut, hvis praksis lå tæt på Andreas bopæl. Problemet var bare, at matchet ikke fungerede.

”Han var ekspert i traumer, og jeg havde stress,” siger Andreas.

Kemien mellem ham og psykologen fungerede heller ikke.

”Den var der bare ikke. Jeg sad nogle gange og kiggede op i hjørnet og tænkte: ’Er det her skjult kamera, eller hvad?’” siger Andreas:

”Kemien er så vigtig. Den skal bare være der.”

Kemi har kolossal betydning

I den sætning ligger kernen af Andreas forretningside: Han vil skabe et bedre match mellem psykolog og klient.  

Kemien er nemlig afgørende for, om behandlingen virker. Ifølge et studie fra Brigham Young University i USA betyder relationen mellem behandler og klient dobbelt så meget for effekten som terapeutens tekniske kompetencer.

”Når nu kemien betyder så meget, hvorfor er det så, at vi snakker så lidt om den?” spørger Andreas med reference til sit eget behandlingsforløb:

”Hvorfor blev jeg ikke spurgt, hvilke personer jeg naturligt åbner mig overfor? Hvorfor er der så lidt fokus på det, der skaber det terapeutiske outcome?”

Den afmagt skal andre ikke opleve

Under sin sygemelding begyndte Andreas at researche på, hvor mange mennesker der havde brug for hjælp til at håndtere mentale udfordringer. Og tallene chokerede ham.

Hver femte dansker bærer rundt på mentale problemer, der kræver professionel behandling. Kun halvdelen af dem vil finde en psykolog. Og af dem, der gør, vil en femtedel havne hos en psykolog, de ikke fungerer sammen med.

”Når man indser, at der er større sandsynlighed for, at man finder en psykolog, man ikke har kemi med, end at man finder en, man har kemi med, så bliver man altså nødt til at gøre noget,” siger Andreas.

Den afmagt, jeg følte, da jeg var så langt nede, den er der bare ikke andre, der skal igennem.

Andreas Aabo, stifter af Healper

For Andreas blev det et mål at demokratisere terapi.

”Terapi skal være let og tilgængeligt for alle. I dag er det en kamp at finde den rigtige psykolog og få den behandling, man har brug for. Den afmagt, jeg følte, da jeg var så langt nede, den er der bare ikke andre, der skal igennem. Det skal være fedt at gå til terapi,” siger han.

Så da tiden kom, hvor Andreas skulle til at vende tilbage til sit konsulentjob, traf han et andet valg. Han sagde op og startede Healper. 

Et bedre match mellem terapeut og klient

Og hvad er Healper så egentlig?

”Det er en platform, der hjælper med at finde den terapeut, der er helt rigtig for dig,” lyder svaret fra Andreas.

Du kan sammenligne Healper med JustEat, omend en tand mere sofistikeret. For her slipper du ikke med at vælge et postnummer for at blive matchet med dit foretrukne burgermeal.

Du skal besvare en stribe spørgsmål om din personlighed, og om hvad der tidligere har hjulpet dig med at lave ændringer i dit liv. Ud fra de oplysninger finder platformens algoritme en psykolog, du kan relatere til blandt 1100 terapeuter.  

Og det hjælper, viser Healpers egne tal.

Normalbilledet er, at hver tredje klient kun dukker op til et enkelt besøg hos en terapeut, og efter tre besøg har halvdelen af klienterne droppet terapien. Det er for lidt til at skabe en varig virkning.

Ifølge Andreas er de klienter, der finder en behandler gennem Healper, mere vedholdende. Kun hver syvende falder fra efter første besøg. Og tal baseret på de 9.000 mennesker, Healper indtil videre har sat i forbindelse med en terapeut, viser, at klienterne i gennemsnit møder op ti gange.

Matchet fungerer rigtig godt

Marlene Lyby er privatpraktiserende psykolog og en af de 1100 behandlere på Healpers platform. Derudover har hun undervist psykologistuderende på Aarhus Universitet i effekten af terapi.  

Hun genkender billedet af, at mange klienter falder fra efter ganske få sessions.

”Mange af mine klienter har tidligere væres hos andre psykologer, men har oplevet, at det ikke har virket. Og så er de lidt mismodige og tror, at terapi ikke fungerer,” siger hun.

For at forandre sig skal man være tryg. Du kan ikke stille folk ud på en motorvej og bede dem tænke nye og kreative tanker.

Marlene Lyby, privatpraktiserende psykolog

Relationen mellem behandleren og klienten skal være god for, at behandlingen har en effekt, pointerer Marlene Lyby. Der er omfattende studier, som med lidt variation viser, at op til halvdelen af effekten handler om det, man kalder den terapeutiske alliance – eller mere mundret udtrykt kemien mellem psykolog og klient.

”For at forandre sig skal man være tryg. Du kan ikke stille folk ud på en motorvej og bede dem tænke nye og kreative tanker. Man må have et fælles forståelsesunivers og snakke samme sprog for at kunne komme nogen vegne,” siger Marlene Lyby.  

I den tid, hun har været på Healper.dk, har hun fået to-tre klienter gennem platformen, fortæller hun. Og de match har været overraskende gode.

”De klienter, jeg har fået gennem Healper, har været inden for det område, jeg beskæftiger mig med. Og de har typemæssigt passet godt til mig, så jeg har kunnet hjælpe dem. Sagt med det forbehold, at det er et meget lille datasæt, der ligger bag vurderingen, så fungerer det rigtig godt at blive matchet sådan,” siger Marlene Lyby.

Jeg havde en helt forkert indstilling

Et bedre match er en af årsagerne til, at klienterne bliver hængende længere. En anden er, mener Andreas, at platformens indledende spørgsmålsrække forbereder klienterne mentalt på at komme i terapi.

Da Andreas selv trådte ind på sin behandlers klinik, var han fuldstændig uforberedt på, hvad der ventede ham.

”Jeg havde en helt forkert indstilling til det. Jeg gik ind med sådan en: ’Hvorfor Fanden skal jeg snakke med en vildt fremmed om mine dybeste hemmeligheder?’ Jeg vidste ikke, hvad jeg gik ind til,” siger han.

Andreas mener, at hans egen mangel på forståelse for terapi var medvirkende til, at behandlingen ikke blev en succes.

 ”Tænk hvis jeg i stedet var gået ind med et mindset om, at her får jeg lov at snakke med en ekspert i, hvordan hovedet fungerer. Og det er noget, jeg betaler for, så bagefter behøver jeg aldrig at se vedkommende igen. Hvis jeg var gået ind med det mindset, så er jeg sikker på, at det var blevet noget helt andet,” siger han og fortsætter:

”For os handler det om at finde den rigtige terapeut til dig og sikre, at du går ind i terapien med den rigtige indstilling.”

En besparelse for samfundet

Mental usundhed koster samfundet et astronomisk beløb. Alene Healpers målgruppe, der ikke inkluderer patienter med tunge psykiske lidelser, koster årligt 86 milliarder kroner i behandling, sygefravær, tidlig afgang fra arbejdsmarkedet og tabt produktivitet, viser beregninger fra Bedre Psykiatri og Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.  

Som investor er jeg ikke idealist. Jeg kigger ret hårdt økonomisk på, om det giver mening.

Henrik Sparup, leadinvestor i Healper

Det samfundstab arbejder Healper målrettet på at nedbringe ved at få flere til at gå i terapi og ved at øge effekten af behandlingen. 

”Vi får flere folk til terapi, fordi vi gør det lettere at finde en terapeut. Og vi mener også, at vi tilbyder bedre terapi, fordi vi leverer bedre match og guider klienterne, så de har det rigtige mindset, når de kommer i terapi,” siger Andreas.

Baseret på de ovenstående beregninger sparer Healper i gennemsnit samfundet for lidt over 10.000 kroner, hver gang virksomheden sender en borger til terapi.

Vi har alle sammen vundet

Samfundsgevinsten er kun den ene side af mønten. Healper har også potentialet til at udvikle sig til en rigtig god forretning, vurderer Henrik Sparup, en af tre investorer, som har sat penge i virksomheden.

”De tappede ind i en niche, hvor der ikke var nogen, der servicerede begge sider ordentligt – og måske især ikke psykologerne. Så det var en interessant niche, de havde fat i,” siger han.

For ham handler investering om at tjene penge.

”Som investor er jeg ikke idealist. Jeg kigger ret hårdt økonomisk på, om det giver mening,” siger Henrik Sparup. Men ved at investere i Healper får han også et socialt afkast, som gør investeringen endnu mere meningsfuld.

”Det er naturligvis bekræftende, at man ud over den økonomiske gevinst også kan skabe en gevinst for samfundet. Så har vi alle sammen vundet,” siger Henrik Sparup.

Markedet er i sin vorden

Lige nu er Healper primært et online mødested for psykologer og klienter. Men det er kun starten.

Næste skridt er at udvikle løsninger, der kan lette psykologernes administrative arbejde og frigive tid til terapi.

Og lige om hjørnet ligger aftaler med forsikrings- og pensionsselskaber, som kan matche forsikringstagere med terapeuter gennem Healper i stedet for at skulle hyre netværksselskaber.

Og når tiden er den rette, skal Healper introduceres uden for Danmark.

Leadinvestor Henrik Sparup ser da også lyst på fremtiden for Healper.

”Markedet er i sin vorden. Men jeg tror godt, vi kan komme til at servicere mindst halvdelen af markedet for terapeuter,” siger han.

Det bliver en lang rejse

Med 1100 behandlere på platformen og 9000 match er Healper kommet bedre fra start, end Henrik Sparup havde forventet. 

”Jeg har oplevet mange startups, hvor man har skullet kæmpe meget hårdere, end vi har gjort. Det giver mig en positiv oplevelse af, hvilken rejse vi er på vej til. Når maskinen kører så godt, som den gør allerede nu, så tror jeg, der er et rigtig godt potentiale for også at komme ud internationalt,” siger han.

Ikke næste uge, understreger han. Og heller ikke ugen efter.

”Det er en lang rejse, og det fortjener en lang rejse,” siger Henrik Sparup:

”For der er så meget, man skal lære undervejs og så mange iterationer, man skal igennem. Et tiårs perspektiv vil være rimeligt. Men allerede om tre-fire år forventer jeg en rigtig god forretning og en organisation, som virkelig kan noget.”


Tak fordi du læser Impact Insider. Som samfundsiværksætter eller investor ved du, at kvalitet ikke er gratis. Vi er afhængige af, at abonnenter betaler for vores journalistik. Så hvis du synes, det er værd at have et uafhængigt specialmedie, der konstant jagter de bedste og mest effektive løsninger på samfundsproblemer, kan du tegne abonnement her.

Mere du kan læse:

Artikel

Impact Insider skal hjælpe organisationer, virksomheder, fonde, investorer og offentlige institutioner med at finde ud af, hvordan de bedst gør gavn for samfundet –...

Inspiration

Socialt iværksætteri er noget af det mest meningsfulde, man kan foretage sig, og rammevilkårene er overordnet gode. Men der mangler sparring om bæredygtige forretningsmodeller,...

Artikel

Innovation er som en bibelsk plage, der fejer hen over organisationerne, mener professor ved Stanford Universitet Christian Seelos. Et vist mål af innovation er...

Inspiration

Foreningen FISKEN vil gerne måle, hvilken forskel den sociale organisations værested gør for brugerne. Men hvordan kan man det uden at spolere det fristed,...

Copyright © Impact Insider