Connect with us

Hvad søger du?

Artikel

Velgørenhed på formel: Donorer baserer deres valg på solid data om impact

Donorer dirigerer deres penge i retning af de mest effektfulde indsatser, når de får stillet valide data om impact til rådighed. Det viser et stort amerikansk studie fra Impact Genome, der kortlægger data om sociale indsatser og gør dem sammenlignelige.

Hvem skal man vælge at give til? Data om effekten af en indsats påvirker donorernes valg, viser et stor amerikansk studie. [Foto: Nationalmuseet, fotografen ukendt]

Click here to read this article in English

Måske kender du det her mønster fra dig selv: Rusland angriber Ukraine, og du ser familier på flugt i fjernsynet. Der vokser en knude i din mave: Jeg må gøre noget! Du finder aflagte vinterjakker og uldent skiundertøj frem, putter det i poser og søger på facebook for at finde nogen, der har fået samme tanke. Tøjet ender i en garage i nabolaget, og nogen vil vistnok hente det. 

Eller måske er det her mere dig? FN udsender en ny klimarapport og siger det, forskere har advaret om. Verden er på vej til at blive et drivhus, og vi når ikke klimamålene. Hvad kan jeg gøre, tænker du, og søger desperat efter en organisation, der vil tage dine penge og kæmpe for klimaet. 

Sandheden er, at vores donationer til velgørenhed ofte er styret af affekt og følelser. Vi ved meget lidt om, hvordan pengene bruges og om det formål, vi tiltænkte, rent faktisk bliver understøttet. For der er ikke tradition for, at det arbejde, der udføres i den gode sags tjeneste, sættes på en vægt og måles og vejes. 

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Alternativ

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Overblik

Social og grøn impact kan gå hånd i hånd. Det demonstrerer to cateringvirksomheder, som vi kigger nærmere på i Ugens Impact, hvor vi også...

Artikel

Kantine-frokost- og cateringbranchen kan bidrage til en bæredygtig verden i højere grad, end den gør i dag. Mød to virksomheder, der arbejder på at...

Artikel

Efter konkursen sidste år strømmer øllet igen ud af hanerne hos People Like Us. Stifteren Lars Carlsen vil arbejde på at opskalere og udbrede...

Artikel

Danmark har kun knap to procent vild natur. Det er uhyggeligt, mener Aviaja Riemann-Andersen. Mød medstifter og direktør i virksomheden Agrain i denne uges...

Copyright © Impact Insider