Click here to read this article in English
Måske kender du det her mønster fra dig selv: Rusland angriber Ukraine, og du ser familier på flugt i fjernsynet. Der vokser en knude i din mave: Jeg må gøre noget! Du finder aflagte vinterjakker og uldent skiundertøj frem, putter det i poser og søger på facebook for at finde nogen, der har fået samme tanke. Tøjet ender i en garage i nabolaget, og nogen vil vistnok hente det.
Eller måske er det her mere dig? FN udsender en ny klimarapport og siger det, forskere har advaret om. Verden er på vej til at blive et drivhus, og vi når ikke klimamålene. Hvad kan jeg gøre, tænker du, og søger desperat efter en organisation, der vil tage dine penge og kæmpe for klimaet.
Sandheden er, at vores donationer til velgørenhed ofte er styret af affekt og følelser. Vi ved meget lidt om, hvordan pengene bruges og om det formål, vi tiltænkte, rent faktisk bliver understøttet. For der er ikke tradition for, at det arbejde, der udføres i den gode sags tjeneste, sættes på en vægt og måles og vejes.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: