Connect with us

Hvad søger du?

Inspiration

Simons slagsmål med CO2-regnskabet

Hvordan dokumenterer man en positiv effekt af sin forretning, når bevisførelsen bygger på antagelser om en alternativ virkelighed, hvor ens forretning ikke eksisterede? Den gordiske knude forsøger Simon Nohrstedt Søndergaard fra Buddha Bikes at løse.

Martin Sylvest fra Buddha Bikes i gang med at bygge en ny cykel ud af gamle dele.

”Sælger vi 1.000 cykler på et år, er det fristende at tale om en besparelse på 200.000 kilo CO2,” står der på hjemmesiden for den socialøkonomiske cykelhandler Buddha Bikes. Men efter punktummet fortsætter sætningen:

”Det vil dog være lige så sandt at sige, at vi i det år har belastet atmosfæren med 1.000 gange 30 kilo CO2.”

Dobbeltheden i budskabet er meget sigende for de kvaler, Simon Nohrstedt Søndergaard har med at måle sit cykelfirmas impact.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her:

1 kommentar

Mere du kan læse:

Artikel

Impact Insider skal hjælpe organisationer, virksomheder, fonde, investorer og offentlige institutioner med at finde ud af, hvordan de bedst gør gavn for samfundet –...

Inspiration

Socialt iværksætteri er noget af det mest meningsfulde, man kan foretage sig, og rammevilkårene er overordnet gode. Men der mangler sparring om bæredygtige forretningsmodeller,...

Artikel

Innovation er som en bibelsk plage, der fejer hen over organisationerne, mener professor ved Stanford Universitet Christian Seelos. Et vist mål af innovation er...

Inspiration

Foreningen FISKEN vil gerne måle, hvilken forskel den sociale organisations værested gør for brugerne. Men hvordan kan man det uden at spolere det fristed,...

Copyright © Impact Insider