Forsikring kan føles som en ærgerlig omgang: Du betaler for et produkt, som du håber, du aldrig nogensinde får brug for.
Præcis sådan er det gået for Røde Kors.
For tre år siden forsikrede hjælpeorganisationen ti vulkaner for en million kroner om året. I tilfælde af et udbrud kunne organisationen få udbetalt op til 21,5 millioner kroner at arbejde med – penge, Røde Kors ellers skulle ud og rejse på anden vis.
Og der har været udbrud, men ingen af dem har været alvorlige nok til at udløse forsikringen. Så nu hvor forsikringen udløber, ville nogle nok mene for, at de tre millioner kroner er spildt.
Men sådan ser Røde Kors ikke på sagen.
“Jeg vil sige, at det har været en succes,” siger Anders Bager, som arbejder med innovativ finansiering i Røde Kors.
Og han har fire argumenter på hånden. Dem kigger vi på her. Men først lidt kontekst.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: