På Rantzausgade i hjertet af Indre Nørrebro sad 10 teenagedrenge ved et højt bord. De klippede og klistrede gamle blade sammen i collager. Sakse, lim og gamle aviser lå spredt ud over det hele i klublokalet, hvor sorte lædersofaer og et køkkenområde skabte rammen om den kreative stemning, der boblede i rummet.
Det var 2008, og drengene havde fået en idé. De ville udvikle en kalender, der samlede alle kulturers og religioners helligdage, så folk kunne blive klogere på hinandens forskelligheder.
Dén situation fangede Maria Kavita Nielsens opmærksomhed. Som projektleder for drengeklubben i Dansk Flygtningehjælp oplevede hun drengenes proces fra idé til produkt på nært hold. Hun så, hvordan de voksede af stolthed over et fælles formål. Og dér på Indre Nørrebro blev kimen lagt til hendes egen sociale iværksætter proces.
“Tænk, hvis man kunne skalere det,” overvejede hun.
Det kunne man.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: