Connect with us

Hvad søger du?

Overblik

Ugens Impact: Sådan får finske it-nørder tågen omkring impact til at lette

I Helsinki har en it-startup lanceret en database med 10.000 selskabers impact. I Give har en stålvirksomhed udviklet et værktøj til at beregne samfundsværdien af social ansvarlighed. Og i København vil Impact Insider gerne bidrage til bedre samarbejde mellem kommuner og velfærdsstartups. Velkommen til ugens Tour de Impact.

Sådan ser Coca-Colas profil på Uprights database ud.

Hej Insider

Må jeg byde på en cola?

Det bliver en Pepsi. Jeg vil gerne tage hensyn til dine præferencer. Men jeg må konstatere, at PepsiCo sætter et markant mindre negativt aftryk på verden, end Coca-Cola gør. 14 procentpoint, for nu at være eksakt. Og det kan vi jo ikke bare ignorere. 

“Arh, hvor ved du det fra?” tænker du måske. Og det skal jeg sige dig. 

Det ved jeg fra en ny, finsk udviklet database, som jeg spår kommer til at forandre verden. For den sætter os i stand til at sammenligne virksomheders impact – både den positive og den negative – og anbringe vores penge der, hvor de gør mest gavn og mindst skade. 

Velkommen til Ugens Impact – det ugentlige overblik fra Impact Insider – mediet, der utrætteligt undersøger, hvordan vi kan skabe mest mulig effekt for de penge, vi bruger på at løse problemer i samfundet.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Alternativ

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Overblik

Skal bankerne tage større ansvar for, at hjemløse og andre udsatte har adgang til kontanter? Det er et af de spørgsmål, vi kommer ind...

Artikel

Socialt udsatte fryses ude af banksystemet: konti lukkes af bankerne, og de udsatte får nej til at oprette nye andre steder. Det fastlåser deres...

Artikel

Energi til Hinanden startede som en indsats for unge i udsatte positioner i Esbjerg. Med resultater over forventning vil kommunen nu udbrede metoden til...

Insiderviden

Der er rigtig mange gode grunde til at blive klogere på, hvilken forskel vi skaber. Men at måle impact er ikke altid det rigtige...

Copyright © Impact Insider