Connect with us

Hvad søger du?

Overblik

Ugens Impact: Når formål møder forretning: Kaffe Karmas kamp med økonomien

Selv om den socialøkonomiske virksomhed Kaffe Karma er dygtig til at hjælpe udsatte mennesker i arbejde, kæmper den for at få forretningen til at hænge sammen. Vi kigger nærmere på forholdet mellem formål og forretning i Ugens Impact, hvor du også kan møde et forsikringsselskab, der tiltrækker unge kunder ved at tage socialt ansvar.

Er det muligt at tjene penge, samtidig med at man hjælper nogle af samfundets mest udsatte mennesker? [Illustration: Midjourney]

Hej Insider

Kaffe Karma er en kæmpe succes. 

Den socialøkonomiske virksomhed hjælper mennesker, der er faldet ud af fællesskabet, med at finde deres vej tilbage. 

Kaffe Karma ansætter mennesker, der har kæmpet med misbrug, hjemløshed, psykiske problemer. I det hele taget mennesker, der har en svær gang i livet.

Og Kaffe Karma gør det godt. Det viser en evaluering fra VIVE. 

Men der er et problem. For på trods af at Kaffe Karma driver en café, sælger kaffe fra baristacykler i tre byer, sælger kaffe til virksomheder og har en webbutik, har den socialøkonomiske virksomhed svært ved at få det hele til at løbe rundt. 

For det kræver ekstra ressourcer, når man skal drive virksomhed og samtidig skabe et trygt arbejdsfællesskab for nogle mennesker, som har oplevet svigt igen og igen og derfor ikke er helt så stabile som vi andre. 

Ved at skabe en rummelig arbejdsplads hjælper Kaffe Karma samfundet med at løse problemer, vi ellers har svært ved at håndtere. Og giver mennesker på kanten mere værdige liv. 

Måske er tiden kommet til at vende et velkendt spørgsmål på hovedet.

Måske er spørgsmålet ikke, hvad Kaffe Karma skal gøre for samfundet, men hvad samfundet skal gøre for Kaffe Karma?

Velkommen til Ugens Impact – det ugentlige overblik fra Impact Insider – mediet, der utrætteligt undersøger, hvordan vi kan skabe mest mulig effekt for de penge, vi bruger på at løse problemer i samfundet.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Alternativ

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Overblik

Social og grøn impact kan gå hånd i hånd. Det demonstrerer to cateringvirksomheder, som vi kigger nærmere på i Ugens Impact, hvor vi også...

Artikel

Kantine-frokost- og cateringbranchen kan bidrage til en bæredygtig verden i højere grad, end den gør i dag. Mød to virksomheder, der arbejder på at...

Artikel

Efter konkursen sidste år strømmer øllet igen ud af hanerne hos People Like Us. Stifteren Lars Carlsen vil arbejde på at opskalere og udbrede...

Artikel

Danmark har kun knap to procent vild natur. Det er uhyggeligt, mener Aviaja Riemann-Andersen. Mød medstifter og direktør i virksomheden Agrain i denne uges...

Copyright © Impact Insider