Connect with us

Hvad søger du?

Viden udefra

Kronik: Udbredelse og skalering – impactens store hovedpine

I Danmark udvikler vi for meget og implementerer for lidt. Vi antager, at virksomme indsatser på en eller anden måde spreder sig af sig selv, når bare vi kan dokumentere en effekt – og eventuelt udarbejde en businesscase. Vi mangler et sprog og en forståelse af de processer, hvorigennem skalering foregår, skriver Stefan Brendstrup.

Hvordan udbreder vi virkningsfulde indsatser? Stefan Brendstrup ønsker sig et stærkere fokus på mekanismerne bag skalering og udbredelse. [Foto: JumpStory]

Af Stefan Brendstrup

De fleste bevillingsgivere ønsker ikke at finansiere drift. Det er ikke deres opgave, og det vil i øvrigt hurtigt tømme kassen. I stedet finansieres udvikling, og hvis indsatserne viser sig virksomme, forventes nogle andre at sikre deres videreførelse. 

At der arbejdes med udvikling og skabes innovation, er selvfølgelig positivt. Men det er ikke innovation, der skaber impact. Det er udbredelse og skalering.

Såvel ansøgere som bevillingsgivere ved egentlig godt, at det måske står lidt uklart, hvordan en indsats skal udbredes.

Men når indsatsen og ansøgningerne udvikles, er det en problemstilling der ligger tre-fire år ude i fremtiden, og man har rigeligt at gøre med at få projektet på plads.

Så man skriver, at man vil samle erfaringerne på en hjemmeside og afholde en inspirationskonference eller lignende.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »


Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Overblik

Uanset hvad din virksomhed beskæftiger sig med, og hvor i verden den opererer, kan vi lægge en plan, der gør den bæredygtig. Det lover...

Artikel

Med brug af kunstig intelligens har tech-firmaet SpectrEco analyseret 77 brancher og forbundet dem til alle krav og standarder om ESG og bæredygtighed i...

Viden udefra

Tid er ikke noget, vi får. Det er noget, vi skaber. Så hvorfor arbejder vi ikke mere strategisk med at frigive tid i vores...

Insiderviden

Du ser dem måske ikke, men de er der alligevel. De usynlige medspillere. Støtteorganisationerne. Uden dem havde mange organisationer og virksomheder skabt dårligere resultater....


Foreningen Impact Insider
Lygten 39
2400 København NV
CVR: 42681709


Ansv. Chefredaktør
Carsten Terp
Tlf: 7195 9295
carsten@impactinsider.dk


Copyright © Impact Insider