Omkring en tredjedel af verdens befolkning oplever i større eller mindre grad følelser af ensomhed. Og det påvirker både deres fysiske og mentale helbred.
I Holland har supermarkedskæden Jumbo meldt sig ind i kampen med åbningen af 125 'snakkekasser' fordelt i deres lokale supermarkeder i Holland og Belgien. Konceptet går helt simpelt ud på, at folk, der ikke har travlt og gerne vil have en sludder under kassebetjeningen, kan lægge varerne på båndet i snakkekassen.
“Mange mennesker, især ældre, føler sig ensomme nogle gange. Vores butikker er et vigtigt mødested for mange mennesker. Derfor sigter vi mod at spille vores rolle i at identificere og bekæmpe ensomhed,” siger Colette Cloosterman-van Eerd, CCO i Jumbo og initiativtager til den hollandske nationale koalition mod ensomhed.
I Danmark møder konceptet også interesse hos Salling Group og Ældre Sagen. For ensomhed er også et stort problem her i landet.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: