En gang om måneden mødes en broget forsamling i en købmandsgård fra 1785 ved Christianshavns Kanal. I tre-fire timer lange møder diskuterer de frem og tilbage. Og selv om de er enige om målet, kan bølgerne gå højt.
”Der kan blive talt med store bogstaver. Og det er helt ok. For hvis der ikke er gnidninger, er det måske, fordi vi ikke har rigtigt fat i det, der kan gøre lidt ondt,” siger Nanna Callisen Bang.
Hun er direktør for Etisk Handel Danmark. Og det er hende og hendes team, der bringer 23 repræsentanter for store selskaber, butikskæder, ngo’er og myndigheder sammen på månedlig basis. Målet er, at den soja, der bruges til dyrefoder i Danmark, er bæredygtig.
Etisk Handel Danmark driver fire alliancer. Soja-alliancen er en af dem. Og at samle de centrale aktører i en ambitiøs alliance er et af de redskaber, organisationen sætter mest lid til i bestræbelserne på at løse de komplekse problemer, der er indlejret i Danmarks samhandel med omverdenen.
”Jeg ser et stort potentiale i alliancer i forhold til at arbejde med missionsdrevet forandring. Jeg tror på, at alliancerne kan understøtte den systemforandring, der er brug for på områder med komplekse problemer,” siger Nanna Callisen Bang.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: