Connect with us

Hvad søger du?

Artikel

”Er din chef en innovationsfreak, så er du fortabt”

Innovation er som en bibelsk plage, der fejer hen over organisationerne, mener professor ved Stanford Universitet Christian Seelos. Et vist mål af innovation er nødvendig for at finde de rette løsninger på svære spørgsmål. Men omgås den med varsomhed, råder han.

”Innovation er svært, og de færreste organisationer er født til innovation,” siger Christian Seelos.

Innovation og opskalering - en serie i seks afsnit

Dette interview med Christian Seelos er første kapitel i vores serie om innovation og opskalering med henblik på at opnå impact.
Serien bygger på bogen "Innovation and Scaling for Impact" af Christian Seelos og Johanna Mair og tager jer igennem de nødvendige overvejelser forbundet med innovations- og opskaleringsprocesser.

Serien består af følgende artikler:

1. Interview med Christian Seelos
2. Skalering eller innovation? Om røde og grønne zoner
3. Innovationens indbyggede usikkerhed: Her er 6 spørgsmål, I bør stille jer selv
4. Innovationens tre faser - og deres sygdomstegn
5. 3 anbefalinger til organisationer, der vil skabe impact
6. 6 trin på vejen mod produktiv innovation

”Hvis du ikke kan finde ud af at skalere, så hold dig langt væk fra innovation.”

Christian Seelos sender mig et skævt smil over Zoom-forbindelsen fra Italien. Han ved godt selv, at det er et provokerende udsagn. Og det er heller ikke hundrede procent korrekt i alle tilfælde. Men det rummer en kerne af sandhed, mener professoren. 

”Innovation er svært, og de færreste organisationer er født til innovation,” siger Christian Seelos og fortsætter: 

”De fleste er skabt til at levere rutineydelser, og det er de ikke engang særlig gode til. De ignorerer input fra deres brugere og implementerer kun sjældent ideer til forbedringer. Derfor er de i bedste fald middelmådige, når det kommer til at opskalere deres ydelser. Og hvis man så tilføjer en ambition om innovation, skal man ikke regne med at få noget godt ud af det.”

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Artikel

En hollandsk supermarkedskæde har åbnet over 125 ‘snakkekasser’ i sine supermarkeder i Holland og Belgien. Initiativet er en del af en national kampagne mod...

Artikel

Siden 2015 har Mentorbarn matchet børn og unge i udsatte positioner med frivillige venskabsfamilier. Nu peger meget på, at det bliver en rettighed for...

Værktøjer

Hvordan går det med at opfylde jeres formål? Er jeres organisation gearet til opgaven? Tag testen her, og find ud af, hvor I befinder...

Insiderviden

Hvordan er dine forestillinger om fremtiden? Og hvordan påvirker dine forestillinger de valg, du træffer om, hvilken forandring du vil skabe? Velkommen til denne...

Copyright © Impact Insider