Af Paul Klein
Klik her for at læse den oprindelige artikel i Forbes Magazine
Det varer ikke længe, før ansatte, forbrugere og investorer kræver, at påstande om social impact bliver dokumenteret. Virksomheder vil ikke længere slippe godt fra pseudo-indsatser.
I USA er effekterne af Donald Trumps valgsejr begyndt at vise sig. Hans valgkamp var en de facto folkeafstemning mod DEI og ESG. Og flere progressive virksomheder har trukket følehornene til sig.
"I januar 2023 ville tre ud af fire erhvervsledere have sagt, at deres virksomheder støttede DEI," siger Daryl Brewster fra CEO Chief Executives for Corporate Purpose (CECP)
"Et år senere er tallet én ud af fire, mens tre ud af fire siger, at deres primære opgave nu er at forklare, hvad det her handler om, og hvordan det hænger sammen med forretningen."
Under valgkampen annoncerede virksomheder som Walmart, Boeing, Ford og Lowe's, at de ville enten skrotte eller skrue ned for DEI-relaterede initiativer.
Verdens største investeringsselskab, BlackRock, reducerede sin støtte til aktionærforslag om miljømæssige og sociale spørgsmål betydeligt. Og Project 2025 – den amerikanske tænketank The Heritage Foundations drejebog for en konservativ regering – opfordrer til at gøre en ende på amerikansk klimalederskab på den internationale scene.
Det ligner et tilbageslag for positiv social forandring.
Alligevel mener flere erhvervs- og civilsamfundsledere, at vi står foran en ny æra for erhvervslivet og social impact. En æra kendetegnet ved, at virksomheder aktivt tager affære og forbedrer livet for medarbejdere og borgere.
"For første gang er vi for alvor blevet tryktestet i vores tænkning om noget, der påvirker så mange mennesker. Det giver os en mulighed for at innovere inden for CSR, ESG og DEI," siger Muneer Panjwani, CEO hos virksomheden Engage for Good, der arbejder for at skabe partnerskaber mellem virksomheder og civilsamfundsorganisationer.
Og undersøgelser blandt virksomhedernes stakeholdere indikerer, at der er en efterspørgsel på virksomhedernes initiativer.
Ifølge 2024-målingen fra Edelman Trust Barometer mener 63 procent af de adspurgte, at virksomhederne ikke lever op til deres sociale løfter.
Og i en ny rapport fra Globescan og Ashoka angiver over syv ud af ti adspurgte ansatte, at de oplever en kløft mellem, hvad deres virksomhed siger om socialt ansvar, og hvordan virksomheden opfører sig.
For at få et kvalificeret bud på fremtiden for erhvervslivet og social impact har jeg henvendt mig til Daryl Brewster, Muneer Panjwani, Patagonias CEO Ryan Gellert og Ben & Jerry’s CEO Dave Stever.
Deres bidrag er mundet ud i 10 prioriteter, der kan hjælpe flere virksomheder med at tage lederskab inden for social impact.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her:





