Lyt til hele samtalen her.
Som man nok har kunnet fornemme af de foregående episoder i denne serie, betragter jeg mig selv som lidt af en demokratinørd. Jeg er vild med at diskutere demokratiske metoder og deres – tror jeg – potentiale for at skabe innovative løsninger på vores store samfundskriser.
Læs også: For Mads Ejsing udstiller klimakrisen en grundlæggende erkendelseskrise i vores samfund. Å HVA’ SÅ?
Til gengæld har jeg endnu ikke rigtigt kunnet greje værdien af vores demokratiske erhvervsliv.
Jeg kender gode folk, som arbejder i demokratiske virksomheder, og som gerne holder skåltaler for det helt særlige arbejdsmiljø, de eftersigende har: "Man har bare en større motivation, når man arbejder for et fælles formål." Ja, måske. Og hvad så?
Kan man ikke være motiveret for et fælles formål i et ApS?
Hvis man ikke har mobiliseret og aktiveret demokratiet [...] så lykkes man faktisk ikke med at løse de komplekse udfordringer, som erhvervsdemokratiet og andelsdemokratiet er sat i verden for at løse.
Andreas Pinstrup Jørgensen, medstifter og vicedirektør i Tænketanken Demokratisk Erhverv
Tilmed synes der at være en selvforståelse hos mange i det demokratiske erhvervsliv af, at de i kraft af selve deres organisationsform har bedre muligheder end 'almindelige' virksomheder for at skabe produkter, som gavner samfundet.
Det kan da godt være rigtigt. Men hvad bygger det egentlig på?
Værktøj til at måle demokrati
Det er cirka heromkring, at Andreas Pinstrup Jørgensen kommer ind i billedet. Knapt har vi tændt mikrofonerne, før han ivrigt og med lysende øjne fortæller mig:
"I virkeligheden, så tror jeg, at det her kan blive det vigtigste dokument i flere årtier i forhold til at styrke demokratiet i dansk erhvervsliv."
Andreas er vicedirektør i Tænketanken Demokratisk Erhverv, og de har for nyligt sammen med TryghedsGruppen, Forenet Kredit, Velliv Foreningen og Norlys udarbejdet et værktøj, som virksomheder kan bruge til rent faktisk at måle og udvikle deres demokrati.
Han fortsætter: "Hvis man ikke har mobiliseret og aktiveret demokratiet [...] så lykkes man faktisk ikke med at løse de komplekse udfordringer, som erhvervsdemokratiet og andelsdemokratiet er sat i verden for at løse."
For Andreas er selve eksistensberettigelsen af de demokratiske virksomheder nemlig, at de kan løse et større samfundsproblem for deres medlemmer. Men i årtier har både de og vi som samfund glemt at interessere os for, hvad det egentlig vil sige at være en demokratisk virksomhed.
Og hvordan man gør det godt eller mindre godt.
Derfor har han sammen med Tænketanken og de øvrige aktører udviklet det her værktøj, som virksomhederne skal bruge til at gå deres demokratiske legitimitet i sømmene. Og som forhåbentligt også kan få flere medlemmer – dvs. ikke mindst alle os danskere – til at engagere os mere og stille større krav til de virksomheder, vi er medlemmer af.
Og som vi måske ikke engang ved, at vi er medlemmer af.
Så mit bud vil være sådan, wow, vi har det her: Vi kan faktisk engagere os, og vi kan gøre en stor forskel gennem demokratiske virksomheder. Det ved vi!
Andreas Pinstrup Jørgensen, medstifter og vicedirektør i Tænketanken Demokratisk Erhverv
Demokratisering eller demokrati-washing?
Det lyder jo godt, men som du kan høre i samtalen, er jeg også skeptisk.
Jeg er faktisk ret bekymret for modellens frie rammer for fortolkning og dens inklusion af selve det at have en profitabel forretning som (del-)udtryk for demokratisk legitimitet.
Ikke mindst bliver jeg bekymret for, om det her værktøj vil blive brugt til at demokrati-washe – eller hvad vi nu skal kalde det – en række enorme virksomheder, som måske nærmere er oligarkisk ledede, og som i det store hele ikke adskiller sig meget fra de investorbaserede selskaber, som Andreas' sætter dem op imod.
Vicedirektøren og analysechefen anerkender min bekymring, men gentager sin modgift: At medlemmerne engagerer sig.
Han slutter samtalen af med en håbefuld opsang til både sig selv og til alle os, som allerede er medlemmer af fx et pensions-, forsikrings- eller forsyningsselskab. For de demokratiske virksomheders særlige potentiale kan kun udleves med et aktivt medlemsdemokrati.
Og den del er ikke bare op til sekretariater og bestyrelser at opnå:
"Så mit bud vil være sådan, wow, vi har det her: Vi kan faktisk engagere os, og vi kan gøre en stor forskel gennem demokratiske virksomheder. Det ved vi!"
Læs også: Ny serie: Jeg tog med toget på ferie til Berlin. Å HVA’ SÅ?
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her:





