“Jeg er ked af at sige det, men impact unicorns er rene fantasifostre,” siger Olivier Kayser.
Og desværre ved han, hvad han taler om.
Igennem 40 års arbejde med impact er Olivier Kayser ikke stødt på en eneste af de eftertragtede enhjørninger.
Når han afholder workshops for håbefulde sociale entreprenører, ser han typisk folk, der er blindt forelskede i deres egne løsninger.
Men at skabe en impact unicorn kræver noget helt andet.
Det er sin sag at skabe en startup, der ikke bare skalerer hurtigt og når en værdiansættelse på mindst en milliard dollars – og samtidig skaber betragtelig impact.
For at nå det mål skal man være dybt optaget af at undersøge et problem, der plager store mængder af mennesker, forstå problemet til bunds og udvikle en holistisk løsning.
Det ser Olivier Kayser for lidt. Og det, mener han, er hovedårsagen til, at impact unicorns er fabeldyr, der færdes i drømmenes og håbenes verden.
“Skal du skabe en impact unicorn, er du nødt til at løse alle dine kunders problem fuldt og helt – hele tiden,” siger Olivier Kayser.
“Verden har brug for impact unicorns. Men i dag er de ønskedrømme snarere end realitet.”
Derfor har han lavet rapporten “Designing Impact Business Unicorns”.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her:





