Hvis social impact var en filantropisk destination, ville gps’en brænde sammen, i det øjeblik man tastede adressen ind. For de fonde, der er væsentlige drivere af social innovation i Danmark, er hverken enige om bestemmelsesstedet eller vejen dertil.
Faktisk vægrer flere af dem sig ved overhovedet at bruge begrebet, fordi der ikke er en fælles forståelse af, hvad impact betyder og indebærer på det sociale område.
Det fremgår af en ny undersøgelse, som er foretaget af rapporteringsplatformen Foundgood sammen med Fonden for Socialt Ansvar og støttet af Oak Foundation Denmark og Novo Nordisk Fonden.
De har interviewet otte fonde om, hvordan de samarbejder med små og mellemstore frivilligorganisationer på det sociale område om at skabe impact.
Læs også: Foreninger i ny undersøgelse: Fokus på impact skaber værdi – men det er dødsvært
Interviewene tegner tilsammen et kalejdoskopisk billede, hvor hver fond har sin egen forståelse af impact og sin egen tilgang til at arbejde med det. Og det sætter deres samarbejdspartnere i civilsamfundet på overarbejde, mener Hanne Brinch, direktør og stifter af Foundgood.
“Det er helt legitimt, at fondene har forskellige tilgange til impact. Men der bør være mere tydelighed om det," siger hun og fortsætter:
"Som bevillingsmodtager kan det være svært at gå ind i et samarbejde om impact med fondene. Man er nødt til at nærlæse mange fundatser og have intense dialoger med fondene, hvis man vil forstå, hvad fondene sigter efter, og ikke mindst hvad de bruger de rapporteringer, de får fra organisationerne til.”
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her:





