Lyt til hele artiklen her, eller læs videre nedenfor.
Indretningen af et rum kan have stor betydning for unges adfærd og trivsel.
Det viser en ny evaluering af Sofie Rifbjerg Efterskole.
Efterskolen er et sted for unge med særlige undervisningsbehov. Unge, som kæmper mere end de fleste med at navigere i hverdagens fysiske rammer og sociale sammenhænge.
For nogle år siden magtede mange af eleverne hverken at deltage i måltiderne i efterskolens spisesal eller i aktiviteter i gymnastiksalen. Derfor fik Sofie Rifbjerg støtte fra A.P. Møllerske Støttefond til at bygge nye rammer, som bedre kunne understøtte elevernes forskellige behov.
Rejsen har ikke kun givet Sofie Rifbjerg nye flotte lokaler og øget elevtrivsel. Det er blevet en del af deres tilgang, vision og pædagogiske værktøj.
“Samspillet mellem de fysiske rammer og den specialpædagogiske indsats kan gøre en stor forskel for vores elever,” siger Malene Frank, som er forstander på efterskolen.
Forskningsdirektør i Bevica Fonden, Camilla Ryhl, ser mange bud i Sofie Rifbjergs byggeprojekt, som samfundet kan lære af. Hun har gennem flere år forsket i, hvordan man skaber mere inkluderende byggeri.
“Hvis vi bygger endnu flere projekter som Sofie Rifbjerg, så rykker vi mange flere mennesker ind i fællesskabet og øger deres livskvalitet. Det gør dem til ligeværdige borgere, som kan bidrage til samfundet i stedet for at være ekskluderet på forhånd,” siger Camilla Ryhl.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her:





