Lyt til anden episode af Selvoptaget her, eller læs videre nedenfor.
Du kan også finde første episode her.
Hvordan har du det, spørger jeg redaktøren.
“Jamen jeg har det faktisk ret godt,” svarer han.
Har han? Gud, hvor er jeg selv presset, kan jeg mærke.
Men okay, ret skal være ret. Der er jo en grund til, at jeg føler mig særligt presset lige i dag: Jeg har nu været røgfri i to døgn, og det sitrer vildt i mig denne mandag morgen.
Og så må jeg også sige, at vi har haft rigeligt at se til på det sidste. Siden vores filantropiske strategi for Impact Insider gik i vasken før jul, og siden Carsten Terp og jeg annoncerede vores partnerskab efter nytår.
“Det her er min stress-management-score,” hører jeg ham sige, mens han viser mig en app på sin telefon:
“Den ligger på 86 ud af 100. Og det er altså godt, især fordi jeg jo har tendens til stress.”
“Eller har haft det før,” retter han sig selv.
Hvornår er en social entrepenør succesfuld?
Carsten giver mig ret i, at der har været nok at se til på det sidste. Og jeg tror ham faktisk, når han siger, at han har det godt. For det har jeg jo altså også.
Nok har vi travlt, men det er virkelig sjove ting, vi har gang i sammen.
Og dog er der en vis utålmodighed – både i ham og i mig – for at se resultater af de indsatser, vi har sat i gang.
På torsdag starter vores nyansætte abonnementssælger. Det glæder vi os begge til.
I torsdags var jeg til et arrangement for sociale iværksættere arrangeret af Akademiet for Social Innovation, Tænketanken Demokratisk Erhverv og Kooperationen i fællesskab.
En af udfordringerne som mødte genklang hos de fremmødte ildsjæle var spørgsmålet om, hvornår man kan siges at have haft succes som social entrepenør: Hvis man nu hverken formår at ‘løse’ et samfundsproblem helt og aldeles eller at sælge sin forretning til en kapitalfond for et større millionbeløb, har man så overhovedet gjort det godt?
Kan konstruktiv journalistik skabe samfundsforandringer?
Vi vender tilbage til den impact-trekant, som jeg i første episode lidt fikst – synes jeg selv – trak ud af Nick Grono’s bog How To Lead Nonprofits.
Ifølge Grono kan en organisations impact betragtes som en funktion af tre lige vigtige – og ikke mindst sammenfiltrede – dele:
1. Visionen, som beskriver et abstrakt og gerne optimistisk ideal for samfundet.
2. Formålet, som beskriver, hvordan organisationens virke og eksistens spiller ind i den overordnede vision.
3. Missionen (som jeg oversætter til metoden), som er de konkrete arbejdsredskaber, organisationen anvender for at opfylde formålet.
Impact Insiders vision er en pluralistisk og bæredygtig samfundsudvikling. Det er ikke forkert at sige, at selve visionen er i bevægelse – at selve bevægelsen er visionen.
Formålet er at kapacitetsopbygge og støtte alle de mennesker og organisationer, som allerede arbejder for den bevægelse.
Og metoden er konstruktiv journalistik. Videndeling. Det gode eksempels magt.
I denne episode af Selvoptaget diskuterer jeg med Carsten, hvordan og hvorfor den konstruktive journalistik kan – eller bør – spille ind i formålet og i visionen.
Når vi nu godt ved, at information ikke automatisk fører til ændrede handlinger, kan vi så virkelig tro på, at journalistik kan skabe positive samfundsforandringer?
Lyt til anden episode af Selvoptaget her, og bidrag til diskussionerne ved at skrive til selvoptaget@impactinsider.dk.
Impact Insider er selvoptaget
Velkommen til Selvoptaget. En podcast fra Impact Insider, hvor vi tager vores egen medicin.
Det er her, hvor vi løbende vil gå kritisk til vores eget formål for åben mikrofon: Gør vi det, som vi er sat i verden for, og har vi den impact, som vi ønsker? Hvordan udlever vi vores formål bedst muligt, når vi også skal skabe en økonomisk bæredygtig forretning?
Vi har valgt at kalde podcasten for Selvoptaget, fordi den handler om os selv. Og fordi vi optager den selv.
Kom med helt ind i maskinrummet, og vær med til at holde Carsten Terp og mig selv i ørerne, i takt med at vi skaber og udvikler Impact Insider sammen.
Byd ind i vores samtaler med spørgsmål og kommentarer eller med problemstillinger og inspiration fra din egen formålsdrevne virkelighed. Skriv til mig på selvoptaget@impactinsider.dk.
Som altid er vi nemlig helt sikre på, at vi kan udrette meget mere sammen med jer, end vi kan alene.
Så tak fordi du lytter med. Mit navn er Nikolaj Neven, og jeg er jeres nye podcast-vært.




