Af Paul Klein
Mens det politiske pres på amerikanske virksomheder for at nedskalere eller helt afvikle deres initiativer inden for diversitet, lighed og inklusion (DEI) fortsætter ufortrødent, lever DEI i bedste velgående uden for USA.
Præsidentielle dekreter og skærpet offentlig kritik har fået mange amerikanske selskaber til at trække i land. Men europæiske virksomheder med store aktiviteter i USA, som L’Oréal og BMW, ser ikke ud til at have ændret kurs.
For at forstå, hvordan virksomheder uden for USA forholder sig til DEI i lyset af Trump-administrationens politiske klima, har jeg talt med fire ledende stemmer på området: journalist og stifter af non-profit organisationen Inpactivize Nancy Levine Stearns, Karolina Adamska-Woźniak, direktør i det polske netværk FOB (Forum for Ansvarlig Forretning), Katja Toropainen, stifter og CEO for det finske konsulentfirma Inklusiiv og Manju Menon, medstifter og CEO i det indiske CSR-konsulenthus NuSocia.
Deres budskab er klart: Sproget, metoderne og strategierne varierer fra land til land – men forretningsargumentet for DEI står stærkt.
Og vigtigere endnu: Flere globale ledere ser ikke længere DEI som et socialt ansvar eller en politisk risiko, men som en strategisk nødvendighed for langsigtet succes.
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her:





