Hvor skal ideerne til en ny bæredygtig fremtid komme fra?
Spørger man Merijn ten Thije fra det hollandske investeringsselskab DOEN Ventures, skal vi rette blikket mod kunstens verden.
Her finder vi et fødekammer for nytænkning. Et arnested for radikal samfundstransformation. Men der mangler finansiering, og det bør vi rette op på.
“I dag går de fleste investeringer til den grønne omstilling. Det er godt – vi er selv en aktiv del af den regenerative økonomi. Men idéerne om, hvordan en bæredygtig fremtid kan se ud, opstår sjældent i erhvervslivet eller den finansielle sektor. De banebrydende ideer kan lige så vel udspringe af kunsten og kulturen,” siger Merijn ten Thije.
Derfor er han og DOEN Ventures gået i gang med at undersøge mulighederne for at stifte en impactfond, der investerer i kunst og kultur.
“Vi ønsker at investere i de idéer – ikke kun fordi de har kulturel værdi, men fordi de er afgørende for at forandre samfundet,” siger Merijn ten Thije.
Vi investerer i impact-potentialer
Som ansvarlig for impact-investeringer i DOEN Ventures repræsenterer Merijn ten Thije en af pionererne inden for impactinvestering og samtidig en af feltets mest risikovillige investorer.
Selskabet er udsprunget af den hollandske fond DOEN Stichting, der får penge fra tre nationale lotterier. Hvert år uddeler fonden i omegnen af 30 millioner euro, svarende til 225 millioner danske kroner.
I forlængelse af det filantropiske arbejde i fonden har DOEN Ventures siden stiftelsen i 1991 investeret i opbygning af økosystemer samt i tidlige teknologier og virksomheder med potentiale for samfundsforbedring.
Det gælder for eksempel mobilproducenten Fairphone og selskabet Ecovative, der udvikler biologisk nedbrydelige materialer baseret på mycelium som alternativ til plast, skum og læder.
“Vi går meget op i at foretage katalytiske investeringer på et meget tidligt stadie i teknologier og virksomheder, der har et stort potentiale for at skabe impact,” siger Merijn ten Thije.
Der er investeringsmuligheder i kunsten
I et nyt studie, som DOEN Ventures har bestilt, har to forskere – en kunstekspert og en investeringsspecialist – undersøgt, om der er basis for at stifte en impactfond, der sætter penge i kunst og kultur.
Det vil sige en fond, som foretager investeringer med henblik på både at skabe et samfundsmæssigt og et finansielt afkast.
Og på spørgsmålet, om der er tilstrækkeligt med investeringsmuligheder, er svaret ja. Eller som Merijn ten Thije udtrykker det:
“100 procent.”
Forskerne har identificeret seks fokusområder, som over tid og med den rette strategiske tilgang kan blive attraktive for den kategori af investorer, som vil gøre gavn og tjene penge samtidig – for eksempel familiekontorer.
“Man kan jo godt købe sin femte van Gogh–maleri, men man kan jo også investere i den kreative branche på måde, der driver forandring og sætter et varigt aftryk,” siger Merijn ten Thije.
6 investerbare områder i kultursektoren
Nye materialer og håndværk
Fokus på bæredygtige materialer og genoplivning af traditionelle håndværk – for eksempel gennem innovation med mycelium, tekstilteknologi og cirkulær produktion.
Etisk mode
Cirkulære og socialt ansvarlige tøjbrands, der forener æstetik, identitet og bæredygtighed – ofte forankret i subkulturer og fællesskaber.
Socialt design
Design- og arkitekturbaserede løsninger på sociale udfordringer, udviklet i samarbejde med borgere, brugere og lokalsamfund.
Kulturelle samlingssteder
Fysiske steder som værksteder, scener, kreative hubs og fællesrum, hvor fællesskab og kulturudfoldelse går hånd i hånd – ofte med fælleseje og lokal forankring.
Kulturelle udtryk og produktioner
Teater, film, spil, musik og andre kunstneriske formater, der skaber nye perspektiver og adresserer samfundsmæssige temaer.
Kulturen som bevægelse
Kunstnere og kreative entreprenører med rødder i minoritetsmiljøer og ungdomskultur, hvor kunst og social forandring er tæt forbundet.
Kilde: Feasibility Study Impact Investing in the Cultural and Creative Sector Introduction, DOEN Ventures
Kunst og kultur som Europas styrkeposition
De seks fokusområder rummer alle både samfundsrelevans og kommercielt potentiale.
På nogle af områderne – som nye materialer og etisk mode – er der allerede spirende kommerciel aktivitet. Andre som socialt design og kulturelle samlingssteder har behov for længere tid og tålmodig kapital for at modnes.
Men de kan med tiden blive investerbare – også for mere finansielt fokuserede investorer, konkluderer rapporten.
Hvis vi begynder at bygge økosystemet op i den kreative sektor, vil vi tiltrække flere talenter og entreprenører.
Merijn ten Thije, DOEN Ventures
Og det er ikke kun i Holland, der er investeringsmuligheder for en impact-investeringsfond.
Merijn ten Thije mener, at målrettede investeringer i den kreative sektor kan give Europa en global konkurrencefordel.
“Hvis du ser på den globale udvikling i øjeblikket, så har vi en særlig konkurrencefordel i Europa, fordi vi har så meget kunst og kultur af høj kvalitet og så mange kreative hoveder. Hvorfor ikke forsøge at få denne sektor til at vokse ved at bidrage på nye måder?” siger han.
Vi kan stimulere det kreative iværksætteri
Merijn ten Thije påpeger, at udviklingen inden for kunst og kultur i dag i høj grad er drevet af offentlige midler og filantropi.
Det vil han ikke ændre på, men ved at stifte en impactfond sideløbende kan man tiltrække ekstra ressourcer til sektoren.
Samtidig kan større interesse fra investorer stimulere lysten blandt unge for at kombinere deres kunstneriske talent med iværksætteri, mener han.
“Hvis du er studerende i dag og drømmer om at blive social entreprenør, så er det grønne område fyldt med rollemodeller og muligheder,” siger Merijn ten Thije og tilføjer:
“Hvis vi begynder at bygge økosystemet op i den kreative sektor, vil vi tiltrække flere talenter og entreprenører, som kan samle stærke teams og udvikle ideer med stor impact.”
En sådan udvikling vil have en positiv sideeffekt, påpeger Merijn ten Thije: Mere investering i kunst, der kan klare sig på markedsvilkår, kan frigøre midler til andre dele af kunsten.
“Jo mere vi investerer i de ting, der kan blive investerbare, desto flere fondsmidler bliver der tilbage til det, der ikke er investerbart. Det gør sektoren som helhed mere bæredygtig,” siger han.
Fond kan bygge arkitekturen
I dag er impact-investering tæt på ikke-eksisterende i kunstens verden og vice versa. Og det kræver en større brobygning – både på finanser og forståelse – før kunstnere og investorer kan mødes.
Det stykke finansiel arkitektur vil en impactfond kunne bidrage til, mener Merijn ten Thije.
“Vi befinder os på et meget tidligt stadie,” understreger han:
“Men det opmuntrende er den energi, kreativitet og begejstring, vi møder i sektoren.”
“Vi glæder os til at følge det”
I organisationen Invest for Impact Denmark vækker de hollandske tanker nysgerrighed.
“En impact-investeringsfond med kunst og kultur som impact-tema er en ny og spændende mulighed, som vi glæder os til at følge,” siger sekretariatsleder Stine Lomholt.
Men hun pointerer, at det er afgørende, at det står helt klart, hvilke samfundsmæssige udfordringer en sådan fonds investeringer skal bidrage til at løse, hvad den reelle forandring skal være, og hvordan der følges op gennem dataopsamling.
“En impactinvestering foretages med intention om at skabe positive målbare samfundsmæssige effekter samtidig med et finansielt afkast. Derfor er det helt afgørende, at strategien for, hvordan impact konkret skabes, måles og dokumenteres er helt på plads. Det forudsætter en klar forandringsteori og fastsættelse af specifikke impact-KPI’er,” siger Stine Lomholt.
Fem forudsætninger for succes
Merijn ten Thije medgiver, at der er udfordringer, som skal overvindes, hvis drømmen om en impactfond på kulturområdet skal gøres til virkelighed.
En af dem er måling. Men det er andre operative udfordringer, der optager ham mest på nuværende tidspunkt.
“Specielt med denne fond – som vil være banebrydende på sit område – handler det først og fremmest om at få de rette talenter til at lede fonden, finde de rigtige investeringer og sammensætte de rette teams,” siger Merijn ten Thije:
“Og så må man selvfølgelig finde det rette niveau for rapportering og måling. Men jeg tror, der er mange måder at gøre det på.”
I rapporten oplister de to forskere fem forudsætninger for at få succes med en impactfond, der investerer i kultur:
- En fondsledelse med sektorkendskab
Fonden bør ledes af en person eller et team med forståelse for den kulturelle og kreative sektor. Alternativt kan man organisere sig i et hybridt setup, hvor en nyoprettet front-end med sektoreksperter arbejder tæt sammen med en back-end bestående af erfarne fondsforvaltere, som varetager administration, governance og relationer til investorer. - Tidlig inddragelse og medbestemmelse fra sektoren
Centrale aktører fra kunst- og kulturlivet bør inddrages fra starten – f.eks. som medlemmer af investeringskomitéen eller som medejere af fonden. En kooperativ struktur med horisontal beslutningstagning kan også overvejes. Mangfoldighed og inklusion bør være grundprincipper i fondens organisering – ikke eftertanker. - Proaktivt opsøgende arbejde
Det er afgørende, at fondens ledelse aktivt opsøger og identificerer investerbare initiativer i stedet for blot at afvente ansøgninger. Opbygning af en stærk pipeline af potentielle investeringer bør være en prioritet fra begyndelsen – gerne i samarbejde med eksterne “scouts” og kulturelle ambassadører. - Fleksibel brug af finansielle instrumenter
Fonden bør være åben for at arbejde med en blanding af finansieringsformer – f.eks. tilskud, lån og egenkapitalinvesteringer. Den rette kombination kan tilpasses projekternes karakter og udviklingsstadie. - Langsigtet kapital
Investeringer i kunst og kultur kræver tid. Fonden bør have en langsigtet investeringshorisont og acceptere, at økonomiske og samfundsmæssige resultater ikke nødvendigvis indtræffer hurtigt.
DOEN afsøger mulighederne
Og hvad sker der så nu?
Selv om studiet er afsluttet, befinder DOEN Ventures sig stadig i undersøgelsesfasen, fortæller Merijn ten Thije.
“Vi har taget kontakt til potentielle fondsledere for at finde ud af, om de har lyst til at være med, hvis vi opretter sådan en fond – og hvordan den så i givet fald skal se ud,” siger han.
En klassisk fondsstruktur kommer næppe på tale.
“Man skal selvfølgelig ikke have en typisk venturekapitalist til at stå i spidsen for det her. Måske har man også brug for nogle af de kompetencer, men det er afgørende, at der er folk i teamet, som forstår sektoren, kender iværksætterne og ved, hvor de investerbare cases findes,” siger Merijn ten Thije.
Om de indledende øvelser munder ud i en investeringsfond – og om DOEN Ventures i sidste ende er med som investor – er endnu et åbent spørgsmål.
Men svaret på spørgsmålet i indledningen af artiklen er Merijn ten Thije ikke i tvivl om:
“Vi tror på, at man med den rette struktur og tålmodighed kan frigøre stor værdi for både investorer og samfund.”




