”Vores målinger har gjort os enormt meget klogere på vores tilbud. Og de giver os en større vægt, når vi går ud og siger, at vi ved noget om, hvordan man hjælper ensomme unge.”
Ventilens direktør Rillo Rud er ikke i tvivl: Det var godt givet ud, da bestyrelsen for mere end ti år siden besluttede, at foreningen skulle måle systematisk på effekten af sine tilbud.
Godt nok er det bøvlet og på sin vis helt i modstrid med ånden i frivilligt socialt arbejde, hvor man brænder for den mellemmenneskelige relation og synes, at krydser i et skema er, med Rillos ord, røv-og-nøgler-arbejde. Men som hun siger:
”Vi har fundet et system, hvor de frivillige kan se meningen med galskaben, og hvor det tunge talarbejde bliver lavet af nogle smadderdygtige studenter, som synes, det er pissespændende, fordi det er lige ind i deres faglighed.”
💡 Vil du have hele historien?
Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.
Få inspiration og lær af de dygtigste.
Har du allerede abonnement? Log ind her: