Connect with us

Hvad søger du?

Værktøjer

Skalering eller innovation? Om røde og grønne zoner

Er din organisation på vej ud i ubetrådt land, eller har I så fast grund under fødderne, at I kan opskalere det gode, I allerede gør? Den bevidsthed er vigtig for de beslutninger, I træffer. Bliv klogere på jer selv i denne guide.

Skal I opfinde nyt, eller får I mere ud af at opskalere det, I allerede gør? [Foto: Jumpstory]

Innovation og opskalering – en serie i seks afsnit

Dette er andet kapitel i vores serie på seks artikler om innovation og opskalering med henblik på at opnå impact.

Serien er bygget på bogen ”Innovation and Scaling for Impact” af Christian Seelos og Johanna Mair og tager jer igennem de nødvendige overvejelser forbundet med innovations- og opskaleringsprocesser.

Serien består af følgende artikler:

1. Interview med Christian Seelos
2. Skalering eller innovation? Om røde og grønne zoner
3. Innovationens indbyggede usikkerhed: Her er 6 spørgsmål, I bør stille jer selv
4. Innovationens 3 faser – og deres sygdomstegn
5. 3 anbefalinger til organisationer, der vil skabe impact
6. 6 trin på vejen mod produktiv innovation

Befinder din organisation sig i rød eller grøn zone?

Hvis du ikke lige kan svare på det spørgsmål, så lad være med at gå i panik. Men læs med her. For svaret er faktisk ret afgørende for, om I skal innovere jer frem til en mulig impact, eller om I er klar til at skalere.

Lad os lige starte med at kridte zonerne op:

Rød er innovationen: Her er en organisation ude at betræde nyt land. Her fostres og afprøves de nye ideer, organisationen skal bruge til at forløse sit formål. Hvis ideerne vel at mærke virker.

Grøn er opskalering: Her gør en organisation mere af det, den er god til. Eller den forbedrer det, den allerede gør. Eller begge dele.

Og lad det være sagt med det samme: Det er i den grønne zone, jeres impact er størst. Det er der, I gør størst forskel for flest mennesker.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Artikel

En hollandsk supermarkedskæde har åbnet over 125 ‘snakkekasser’ i sine supermarkeder i Holland og Belgien. Initiativet er en del af en national kampagne mod...

Artikel

Siden 2015 har Mentorbarn matchet børn og unge i udsatte positioner med frivillige venskabsfamilier. Nu peger meget på, at det bliver en rettighed for...

Værktøjer

Hvordan går det med at opfylde jeres formål? Er jeres organisation gearet til opgaven? Tag testen her, og find ud af, hvor I befinder...

Insiderviden

Hvordan er dine forestillinger om fremtiden? Og hvordan påvirker dine forestillinger de valg, du træffer om, hvilken forandring du vil skabe? Velkommen til denne...

Copyright © Impact Insider