Connect with us

Hvad søger du?

Værktøjer

Klumme: Hvornår er en social investering en god ide? Her er tre spørgsmål, vi altid stiller

Sociale investeringer kan blive en uhyre vigtig filantropisk vej til impact. Men det kræver, at redskabet bliver brugt rigtigt. Her er tre fundamentale spørgsmål, vi stiller, før vi går ind i en social investering, skriver Mette Ekeroth fra North-East Family Office.

Selv om potentialet er stort, er sociale investeringer ikke lige velegnede for alle typer af indsatser, skriver Mette Ekeroth. [Foto: Jumpstory]

Click here to read this column in English

Sociale investeringer er lige nu et af de helt store buzzwords inden for filantropi. Og med god grund. Hvis gjort rigtigt, kan sociale investeringer (lån, bonds og pay for success-modeller) trække yderligere kapital til vigtige sociale problemer og optimere brugen af offentlige midler. Og for donorer kan de være en innovativ måde at skabe endnu mere impact for deres uddelingsrammer på.  

I England, hvor antallet af social impact bonds er steget fra én i 2010 til 183 i dag, har sociale investeringer fundamentalt ændret rammerne for den sociale sektor og skabt nye muligheder for finansielle investorer. I resten af verden er man også begyndt at udvikle og teste metoden tilpasset lokale behov og aktører.

Sociale investeringer har potentialet til at være en gevinst for alle involverede. Men hvordan sikrer vi, at vi retter investeringerne, og de anseelige udviklingsressourcer fra alle involverede, imod de rette projekter?

Som andre, der løbende bliver præsenteret for sociale investeringer, kigger vi i North-East Family Office på kriterier, så vi ikke løber efter den forkerte mulighed i iveren efter at prøve det nye for det nyes skyld. Vores tilgang og metode er under løbende udvikling, men indtil videre indleder vi med at stille os selv og vores partnere tre fundamentale spørgsmål.

💡 Vil du have hele historien?

Med adgang til Impact Insider får du indsigt i, hvordan man bedst skaber, måler og rapporterer impact.

Få inspiration og lær af de dygtigste.

Gratis prøveadgang »

Har du allerede abonnement? Log ind her:

Mere du kan læse:

Artikel

En hollandsk supermarkedskæde har åbnet over 125 ‘snakkekasser’ i sine supermarkeder i Holland og Belgien. Initiativet er en del af en national kampagne mod...

Artikel

Siden 2015 har Mentorbarn matchet børn og unge i udsatte positioner med frivillige venskabsfamilier. Nu peger meget på, at det bliver en rettighed for...

Værktøjer

Hvordan går det med at opfylde jeres formål? Er jeres organisation gearet til opgaven? Tag testen her, og find ud af, hvor I befinder...

Insiderviden

Hvordan er dine forestillinger om fremtiden? Og hvordan påvirker dine forestillinger de valg, du træffer om, hvilken forandring du vil skabe? Velkommen til denne...

Copyright © Impact Insider